Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

byter motor i kawasaki zxi 750 till rotax. 15 år 8 månader sedan #22336

• marzian
  • marzian Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
håller på med ett sidoprojekt,,köpte en zxi utan motor men komplett för övrigt,,plockade motorn ur min vansines skidoo,en rotax 670x factory,på 140hp..håller på för fullt nu med att bygga en vattenkyld torrpipa??tror jag det heter,menar att bara manteln blir kyld,sprejar inte in vatten i avgaset,svarvar om konan så kopplingen till kawasakin passar där,,blir även glykolfyllt slutet kylsystem med värmeväxlare.orginal elstart..

en fundering,kommer att köra med orginal flotör förgasare,detta är ju ingen upp å ner maskin så det borde inte bli problem med det,men funderar på att bygga in förgasarna i en box om dom skulle få för sig att flöda..

säger hej till alla då jag är ny här :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: byter motor i kawasaki zxi 750 till rotax. 15 år 7 månader sedan #23962

• marzian
  • Senior Member
  • Senior Member
ja,,då var bygget klart :winner: ,,blev ganska mycket pyssel och special,,men funkar gör den,går dock inte så bra som jag tycker den borde :winner: ,,funderar över det här med mottryck i avgas,köpte en vattenkyld krök med tillhörande allt annat,,sprutar in ganska mycket vatten skulle jag tro då jag inte har nån strypning på vattnet till avgaset,,den svarar bra tills den ska börja plana,då blir den lite trög och spelar ingen roll om jag gasar mer än halvgas,,händer inget efter det ens då den planar ut??dvs varvar inte upp,,men på släpvagnen svarar den så mycket så jag fick känslan av att knyta fast den för att den inte skulle snurra runt :winner: ...vägrar ta detta som ett misslyckande utan detta måste gå och fixa,brukar oftast få en känsla för vad problemet är,men inte denna gång,,känns bara som den släpper gasen själv ju fortare den går??skumt..förslag/longshot tages emot tacksamt :winner:

Re: byter motor i kawasaki zxi 750 till rotax. 15 år 6 månader sedan #24016

• marzian
  • Senior Member
  • Senior Member
körde lite mer idag,,har kopplat in en varvräknare och det verkar inte vara nåt motorproblem utan snarare nåt med jeten,varvar som mest 9200rpm,ganska precis vad skotern ville varva.,ju mer jag körde ju mer kändes det som ett impellerbyte/slitring vore lösningen.kollade aldrig jeten innan jag byggde motorn,får man en 10 på idiotskalan för det? :winner: .tänkte ta med mig både kawan och yamahan hem från sjön idag,men körde fast dubbeltrailern så jag fick lämna dom båda på den nere vid sjön :winner: ,,får ta traktorn nästa gång..

Re: byter motor i kawasaki zxi 750 till rotax. 15 år 6 månader sedan #24017

• anderssson
  • anderssson Profilbild
  • New Member
  • New Member
kul med lite projekt..lägg gärna ut lite "byggbilder"

Re: byter motor i kawasaki zxi 750 till rotax. 15 år 6 månader sedan #24090

• marzian
  • Senior Member
  • Senior Member
fick hem "SKROTET" idag :-D ,,skönt skönt,.ska lägga ut lite bilder på den,men har nog inga under själva bygget,,ska kolla upp det..

Re: byter motor i kawasaki zxi 750 till rotax. 15 år 2 månader sedan #25995

• marzian
  • Senior Member
  • Senior Member
länk till det färdiga bygget,,hittade felet på varför den gick lite klent..gasvajern hade hoppat ur trippellänken så den gasade ungefär 1/4 av fullgas.

Re: byter motor i kawasaki zxi 750 till rotax. 15 år 2 månader sedan #25996

• marzian
  • Senior Member
  • Senior Member
glömde skriva att jag även bytte ut hela pumphuset också då det som satt där var rejält slitet,impeller var väldigt kantstött,,så nu är det tipptopp :-D

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.060 sekunder