Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

GP1300R - Få den sjöduglig 14 år 8 månader sedan #30993

• sotevispen
  • sotevispen Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej, mitt första inlägg här och börjar med en projekttråd.
Började min semester för 3 veckor sedan, fick ett ryck och stack iväg och köpte mig en GPR -06. Mycket impuls och väldigt lite eftertanke. Konstaterade snabbt att det inte var kanske det bästa köpet man hade gjort i sitt liv när man efter andra åkturen stod och pumpade ut 60 liter vatten ur skrovet. :mad2:

Tyvärr kollade jag inte under sadlen efter testrepan! :mad2: men men skotern var betald och bara bita i det sura äpplet. Har stor erfarenhet av att bygga snabba ban bilar och motorcyklar men detta var min första kontakt med en vattenskoter och man skulle kanske läst på innan.

Första läckan bestod av att slangen mellan avgasvattenboxen och avgassystemet hade fåttt en spricka, lagades med däckslagning och bra tejp :mad2: samtidigt som jag la en beställning på en ny.

Men hjälpte inte, konstaterade att den läckte in en faslig massa vatten när den inte ens var igång. Så blev att fylla upp skrovet och se vad det rann ut. Mindre roligt när jag insåg att det rann ur vattenintagsplattan, och alla bultarna bara snurade.

Rev bort allt och såg fyra väldigt stora hål!

In på nätet och fann ett yppligt forum, Greenhulk.com och förstod att det inte är helt ovanligt detta. Så bestämde mig för att lägga en 2-3 dagar och göra det riktigt, och förhoppningsvis ha en fungerande skoter säsongen ut.

Blir till och börja med en tunnelförstärkning och i samma veva förstärka golvet mot vatteninsugsplattan. 470g väv inhandlades och epoxyplast. Fem lager fick det bli.

Här är tunnlen nerslipad och acetonad.

Efter fem lager väv och under torkning ser det ut så här.

IMAG0168.jpg

- Kommer jag att limma dit två rostfria plattjärn som vattenintagsplattan kommer skruvas i.

- Heltäta vattenintagsplattan, fylla alla håligheter och shimsa in den så den passa perfekt mot tunneln, slutligen limma och täta det sista med sikaflex (gärna åsikter om detta)

Sedan hoppas jag att skotern kommer funka resten av säsongen utan en herrans massa vatten i skrovet.

Andra mods på skotern.
-Ny riva impeller och slitplatta (vet inte stigning)
-R&D 1200 Intake Grate
-R&D Ride plate
-D-plate
-Steppade sponsons

Tanken med denna tråden var att jag inte kunde hitta någon tråd här som behandlade enligt jänkarna väldigt vanliga fel på GPR:erna. Hoppas det kan hjälpa någon annan i min sits och jag vill gärna ha en massa åsikter och tips. (Det kommer ju en vinter som man hinner plocka en massa under)

//Henke

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: GP1300R - Motorrenovering ++ 14 år 7 månader sedan #31960

• sotevispen
  • New Member
  • New Member
Säsongen slutade lite abrupt för mig. Skotern dog och gick inte så bra efter.

Detta är 3:ans kolv :( Misshandlade den nog ganska duktigt genom att köra hem i 30 min efter ras, var ju tvungen att ta mig till land.. :(

Toppen är full av aluminium rester.
IMG_0606.jpg

Finns det någon som är duktig att karva dessa toppar här i Sverige? Tänkte plana den och gröpa lite för att rädda den, och samtidigt få upp kompet till 10kg. Eller är det staterna som gäller?
Någon kanske ligger på cad filer på modifierad topp?

Blir troligen att borra alla cylindrar, kanske ska satsa på 87 mm kolvar för närma sig 1400cc?
Veven kommer oxå få sig en översyn, packboxar och lager. Eftersom det ser ut som alla burkar ha gått snålt så gissar att motorn drar luft någonstans där den inte ska.

Så ös på med tips på duktiga maskinarbetare här i Sverige som har kännedom om dessa maskiner, Tack!

//Henke

Re: GP1300R - Få den sjöduglig 14 år 7 månader sedan #31965

• Tuffe
  • Tuffe Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 23
Eller så kör du med Dplate utan att ha ställt upp soppan med tex en efi enhet...

cgi.ebay.com/ebaymotors/Yamaha-G ... 2561c3eaa5
Www.JetskiService.Se
Servar alla Skotermodeller, Atv´s Och Snöskotrar

Kör: Kawasaki, Canam

Re: GP1300R - Få den sjöduglig 14 år 7 månader sedan #31974

• sotevispen
  • New Member
  • New Member

Eller så kör du med Dplate utan att ha ställt upp soppan med tex en efi enhet...

Hej, kan du utveckla det? Har inte sett det varken hos Svenska eller Amerikanska trimmare att det skulle behövas. Kan inte se det själv heller, du förändrar knappt inget mottryck därav D-platen. Vad jag har förstått såg EFI maskinerna ganska fett orginal, förutom i mellan registret,

//Henke

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.064 sekunder