Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Yamaha fx ho 2006 motorrenovering 9 år 9 månader sedan #46247

• nicomec
  • nicomec Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej

Har precis skaffat en Yamaha fx ho 2006 med dåligt oljetryck.
Har undersökt lite vad det kunde bero på och det visade sig att ena vevstakens lageröverrfall tappat ena skruven så att de spretar isär så att lager halvorna har lagt sig på ena halvan. Jag antar att pljetrycket försvinner ut här då.
Jag skulle vilja få reda på från er som kan detta vad man brukar byta när man ändå har isär hela motorn.
Lager, sträckbult, kolvringar och div packningar har jag tänkt att byta. Men finns det mer som man "alltid" ska byta när man river isär motorn?
Det var ganska grisigt i motoroljan, veven har lite repor.
En cylinder är 0,1mm konisk, läste handboken att max 0,08mm är ok. Är det kört här då? Bara en cylinder som hade formfel, de andra ser jättebra ut, hur kan det bli så?
Hur funkar ram/vevlager från "SBT" jämfört med OEM? Hur känsligt är det med färgkoderna på dessa lager?

Vore jättetacksam för goda råd då jag inte skruvat med dessa förr.

Mvh
//Niclas.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Yamaha fx ho 2006 motorrenovering 9 år 8 månader sedan #46260

• umh
  • umh Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 7
Hej.

Jag blev bara lite fundersam. Undra hur en vevstaksbult kunde lossna? Har bilten lossnat helt och har du i så fall skador i vevhuset efter den studsat runt.
Har du mätt upp vevaxelns lagerbana? Den borde också tagit lite stryk av ev . hamring du haft ett stort spel.
Jag kör själv med ram och vev lager från SBT i min Seadoo och inga problem ännu...

Kan inte så mycket om Yamaha men har läst att ganska många råkat ut för hamkedjebrott på dessa motorer. Kanske läge att byta kamkedjan för säkerhets skull.
Mina renoveringsprojekt:
Sea Doo RX Millenium 951
sea-doo-rx.blogspot.se/

Sea Doo GTX SE 4-tec 185 2003
sea-doo-gtx.blogspot.se/
Följande användare sa tack: nicomec

Yamaha fx ho 2006 motorrenovering 9 år 8 månader sedan #46262

• nicomec
  • New Member
  • New Member
Hej

Tack för svar.

Ja du kan tro att jag blev paff när jag skruvade loss oljetråget och hittade bulten och muttern.
Bulten har kommit i kläm en gång mellan veven och nederkant cylindern, för man ser att gängorna har gjort avtryck. Men sen syns inga flera skador. Jag tror att det är en stor portion tur i detta att det inte blivit värre för jag antar att det kunnat bli totalhaveri.
Jag funderar på ifall överfallet kan ha "böjt" sig när ena bulten lossnade, det spretade isär en del eftersom bara en bult satt fast och lagren satt i ena halvan. Bör man byta den vevstaken?
Tror inte att den varit körd så länge på detta sätt för förra ägaren sa att oljelampan tände sig och det började knacka i motorn, han trodde då att det var ventilerna och stängde av ganska omgående.
Har inte mätt veven än men det ska jag göra.
Alla lagerlägen har en del repor som jag är lite orolig för om de är för stora. Det var otroligt mycket smuts i oljan som troligtvis har cirkulerat runt.

Kamkedjan brukar rasa säger du. Har tittat på den och ser inga skador men det kanske är bäst att byta ändå. Då byter man väl både kedjan och kamdreven?
Antar att om kedjan går av så kommer ventilerna slå i kolven, det är väll inte tillräckligt med frigång om kolven kommer upp samtidigt som ventilerna är nere.

//Niclas.

Yamaha fx ho 2006 motorrenovering 9 år 8 månader sedan #46263

• umh
  • umh Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 7
Hej.

Jag skulle bytt vevstaken. Bytte själv vid min renovering och fick tag i en begagnad från usa via Ebay för ett par hundra. När jag köpte SBT lagerhalvorna fanns det i olika överdimensioner. Om dina lagerbanor behöver omarbetas och slipas ned, kolla vilka överdimensioner du kan få tag i först.
Jag tror inte du behöver byta dreven, bara kamkedjan. Detta känns extra viktigt då det verkar ha körts med dålig/gammal olja.
Lycka till... :)
Mina renoveringsprojekt:
Sea Doo RX Millenium 951
sea-doo-rx.blogspot.se/

Sea Doo GTX SE 4-tec 185 2003
sea-doo-gtx.blogspot.se/
Följande användare sa tack: nicomec

Yamaha fx ho 2006 motorrenovering 9 år 8 månader sedan #46264

• nicomec
  • New Member
  • New Member
Hej

Ok, då blir det nog att skaffa en ny vevstake. Och kedja. Dumt att va dumsnål.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.065 sekunder