Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #12776

• rogge
  • rogge Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Detta svar fick jag angående vad som görs på 100 timmars servicen:

Hallå första service 10 timmar, sedan 50 timmars intervall eller 1 gång om året. 100 timmars kostrar 2900:- hos oss.Olja, filter, stift, byte av fett i jetpumpen, uppsmörjning av allt länkage och vires, genomgång av div punkter. Är maskinen servad som den ska finns det ingen rek om kamkedjan.Har det varit kompressorras ska kamkedjan bytas. Hoppas du hittar en bra maskin och välkommen till oss. Mvh Mattias SAtvshopen AB08-540 27755

Inget om att kompressorn skall renoveras, jaja får se har även skickat förfrågan till nivado samt seadoo marine, får se om priserna skiljer :)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #12780

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Jag fick min servad vid 10 timmar på Nivado. Där sa det att nästa service var vid 100 timmar för min RXP-X -09.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #12799

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
En 100h service med renovering av kompressorn kostar 8000kr inkl moms på ATV & Fritid.

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #12813

• rogge
  • Premium Member
  • Premium Member
Fick detta idag från seadoo marine:

Hej Roger,

Intervallerna och vad man gör står i handboken som följer med alla skotrar men de viktigaste är vid 10 timmar och sen vid var 100:e timme.
Vi rekommenderar även en mellanservice var 50:e timme el 1 gång/säsong beroende på hur maskinen körs.

100-timmars service kostar 9434kr under förutsättning att inget är trasigt el modifierat.
I denna service ingår även kompressorkopplingskitet, allt innehåll i kompressorn utom kompressorhjulet bytes.

Det finns egentligen ingen servicelimit på kedjan men vi har haft maskiner som gått över 400 timmar utan problem.
På de maskiner där kedjan gått av så handlar det oftast om kompressormaskiner som tidigare haft ett kopplingsras på kompressorn
och där någon reparatör inte gjort det man ska efter detta, nämligen ta isär motor och göra fullständigt rent samt kontrollera alla rörliga delar i motorn.

Kamkedjebyte utan haveri kostar 28981kr inkl. moms.
Motorn måste tas ur och tas isär.
Kedjan går inte att byta utan att demontera vevaxeln i motorblocket.
Det som bl.a. byts är kedja, slitskenor, kedjesträckare, packningar, olja och filter.
Är något annat slitet som behöver bytas så tillkommer det på priset.

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #13161

• saths performance
  • saths performance Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 4
Jag har sett alldeles för många ras strax efter 100 timmar på kompressorn, renovera den med SEA-DOO renoveringskit, då uppgraderar du dessutom alla lager, kompressoraxel som brukar vara bra medtagen efter 100 timmar ( det finns nästan inga splines kvar), tätningar, samt 2008:ans ringar samt drev, hade en maskin inne sent i höst, han ville "bara" byta brickor. Redan när man lossat slangen mot kompressorn kunde man känna ett mycket kraftigt glapp, det visade sig att det endast fanns 3 kulor kvar på ena kullagret, resten låg inne i kompressorn, uppskattar att maskinen hade 3-4 minuter kvar innan ett ras, kanske mindre på fullvarv. Då hade den ändå precis varit på en aukt sea-doo verkstad, c.a bruks 3 timmar innan som sa att det inte är någon fara.
I ett annat fall så kom en maskin in med "rasade kullager" strax efter 100 timmar, tyvärr så hade kompressorhjulet gått in i godset så hårt att det inte fanns någon räddning alls utan det krävdes en helt ny komplett kompressor.

Tips är att inte slarva med 100-timmars servicen.
Vi har både SEA-DOO original renoveringskit samt att vi håller på att testa ett alternativ på renoveringskit som fungerar mycket bra i USA och med ett betydligt bättre pris.
Vi har testmonterat det på 4 maskiner och de börjar närma sig 100 timmar nu med mycket hård körning.
Efter en uppdatering så är kompressorn ungefär som 2008 (215hk) o framåt.
// Thomas / SATH´S Performance
040-630 09 93 ,

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #13162

• saths performance
  • Premium Member
  • Premium Member
Läste ett annat tidigare inlägg gällande att man efter 100 timmar inte behövde serva sin maskin förren 200 timmar...Alla ni som har servat sin maskin själv vet hur svart och illa luktande oljan är efter bara 50 timmar, att köra ytterliggare 50 timmar är abslout inget jag rekommenderar.
En 2009 har endast mycket små olikheter mot sina äldre, främst är det kompressorn, databoxen och insp munstycken som skiljer på motorn.
040-630 09 93 ,

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #13164

• saths performance
  • Premium Member
  • Premium Member
Kamkedjan, det finns inga riktig riktlinjer för kamkedjan och när den skall bytas och det skall normalt inte behövas enligt sea-doo.

Vill du kolla om den är sliten!!

Ta bort den övre svarta kåpan
Ta bort "ROTAX" kåpan!
Lossa torxbultarna
Ta bort den svarta ventilkåpan, kan krävas att du lirkar lite, sitter med gummipackning som du kan återanvända om du är försiktig!

NU ser du kamkedjan, för att se om kedjan är sliten så prövar du att "lyfta" kedjan genom att dra i kedjan mitt uppe på kamkedjedrevet.
Litet glapp är där alltid, men om du kan lyfta den flera millimeter så är det nog läge att kolla den närmare.
Om din kedja går av blir det dyrt, ofta ( nästan alltid) så åker mer eller mindre alla ventiler åt skogen, oavsett så byter man alla. Har man sen otur som en kund hade så slår kedjan sönder godset när den faller ner...

Den vanligaste anledningen till att kedjan går av enligt mig och mekaniker i USA/australien är att man haft ett "kompressorras" och inte tagit ur allt skräp (som tidigare inlägg skriver), detta hamnar sedan mellan kedjan och drevet som gör att kedjan brister.
040-630 09 93 ,

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #13168

• rogge
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej Tomas!

När ni vet lite hur det fungerar med kompressor kiten från usa så får du gärna höra av dig här på forumet eller ett personligt pm.

såg att ni även tar emot kompressorer om man skickar dom till er för uppgradering/renovering.

tack för fina svar, känns som att jag kan lita på seadoo marine då både ni på saths samt dom säger likadant om kompressorn. så jag får se vart jag lämnar in den när jag har köpt nya skotern. beroende på pris förstås :)

tack så länge

mvh Roger

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #13257

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
riktigt fint förklarat. känner att jag lärt mig något nytt idag. Tack =) :-D
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: 100 timmars sevice på rxp? 15 år 8 månader sedan #13259

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

rogge skrev: Känns som att jag kan lita på seadoo marine då både ni på saths samt dom säger likadant om kompressorn. så jag får se vart jag lämnar in den när jag har köpt nya skotern. beroende på pris förstås :)
mvh Roger

Rolle på Seadoo marin är mycket kompetent, han har servat min maskin sen 2005 och även nu senast gjort en hel motor renovering och då borrat motorn och stoppat in över dimensionerade Rotax Racing kolvar och bytt ut det mesta i motorn till Rotax Racing delar. Fördelen med Rolle att han fixar alltid maskinen inom några dagar från att han får den. Då han helst inte vill ha en massa maskiner stående.
Han har skaffat helt nya lokaler i Nacka nu under vintern som ligger så att man kan se huset från väg 222 direkt efter Orminge avfarten på vänster sida om du åker mot Värmdö. Helt ny byggda och en riktigt nice verkstad som man kan backa in med släppet i.

Sidan laddades på: 0.084 sekunder