Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

RXP 2005 slukar olja, hjälp 15 år 9 månader sedan #19317

• bobbybaccala
  • bobbybaccala Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Jag köpte en Rxp 2005 i höstas som gått 74 timmar och var väldigt fin, hann bara prova den en snabb sväng i höstas, allt funkade bra. Igår tog jag fram den och skulle köra, killen som jag köpte den av hade bytt olja hyfsat nyligt så jag tänkte jag skulle göra det lite längre fram. Kontrollerade stift och oljenivå innan jag sjösatte. Sagt och gjort, jag sjösatte och lekte i ca en halvtimme, allt funkade bra. Sen börjar skotern varna för olja, jag kollar och det finns inget på stickan, mystiskt, försöker se och hittar inget synligt oljeläkage. Funderade om det kanske var nån oring som kanske var torr, idag köpte jag olja och fick fylla på 2 liter. Ut och prova och efter 1 minut varnar den för olja, inget på stickan. Det sjuka är att jag inte ser något läkage. Den rykte iof lite vitt när jag puttrade. Jag förstår ingenting. Någon som kan tipsa hur och vad jag ska gå vidare?

En annan sak, det är lite dyigt där jag har den och trots att jag vadar ut så jag har en dryg halvmeter innan jag startar kanske det drar upp lite smuts, hur yttrar sig det? Sista gångerna jag startat känns det som att drivningen "slirar" lite en stund innan man känner att det släpper och den axxar som den ska. Kan dyn och smuts orsaka detta eller kan detta ha något med oljeproblemet?

Jag har inte mekat med vattenskotrar förut men är lagom kunnig efter skotrar och mopeder i ungdomen. Är det bara att lämna in?

MVH Baccala
Sea-Doo RXP 2005

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: RXP 2005 slukar olja, hjälp 15 år 9 månader sedan #19330

• westfarmracing
  • westfarmracing Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Tja, kolla i slangarna till kompressorn om det är fullt av olja där. Då har du troligtvis dålig tätning i kompressorn. Sen ska den ju renoveras ändå vid 100 tim. Har du fortfarande keramikbrickor i den? isf starta inte maskin föränn du bytt de!

Har du skit i jetten så får du kavitation då "slirar" den när du sätter iväg.

Lycka till!

Re: RXP 2005 slukar olja, hjälp 15 år 9 månader sedan #19334

• bobbybaccala
  • Junior Member
  • Junior Member
Hej!
Jag har hört mig för och det kan vara att kolvringarna gått i någon cylinder. Den kan tydligen ta olja då. Jag vet att kompressorn ska renoveras vid 100 timmar. Jag har ett renoveringskit klart här hemma. Brickorna ska enligt uppgift vara bytta. Men jag är inte säker förrän jag kollat. Det känns som ett tillfälle att sköta om pärlan nu. Renovera kompressor , byta slitring , byta olja. Ska kolla stiften i morgon och kolla. Ska försöka göra ett komptest för att utesluta kolvringarna. Förbereder mig för det värsta
Sea-Doo RXP 2005

Re: RXP 2005 slukar olja, hjälp 15 år 9 månader sedan #19348

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Rätta mig om jag har fel nu men är det inte så att när den varnar så är det för oljetrycket?

Re: RXP 2005 slukar olja, hjälp 15 år 9 månader sedan #19379

• goka
  • goka Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

MikeC skrev: Rätta mig om jag har fel nu men är det inte så att när den varnar så är det för oljetrycket?

Jo, men om oljan försvinner, faller ju oljetrycket.
Göran
SEA-DOO RXP 215 -07
Garmin GPSMAP-421
TRITON.LXT trailer
GoPro HERO2
SSRS-medlem

Re: RXP 2005 slukar olja, hjälp 15 år 9 månader sedan #19394

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

goka skrev:

MikeC skrev: Rätta mig om jag har fel nu men är det inte så att när den varnar så är det för oljetrycket?

Jo, men om oljan försvinner, faller ju oljetrycket.

Jo självklart.. Men satt å klurade på om den varnade för nivån eller trycket

Re: RXP 2005 slukar olja, hjälp 15 år 9 månader sedan #19457

• bobbybaccala
  • Junior Member
  • Junior Member
En liten update. Det verkar vara som westfarmracing tipsade om, det verkar vara dålig tätning i kompressorn. Ska passa på att renovera den nu. Återkommer med mer info eftersom.
Sea-Doo RXP 2005

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.061 sekunder