Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30414

• volfram
  • volfram Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Jag lyckades fastna en meter ut från strandkanten och idiot som man uppenbarligen är så valde jag att backa mig loss. Resultatet var att det rasslade till i skotern (RXP 2011) ett tag innan jag han slå av den. Därefter startade den inte vid första försöket. Andra försöket startade skotern och jag kunde köra därifrån. MEN därefeter så hackar den till då jag ska max belasta den,, dvs om jag trycker fullt från stillastående så tar det en stund av hackande innan den drar iväg. Detta gjorde jag andra gången jag använde skotern så surt är det. Har någon koll/förslag på vad det är som kan gått sönder?

Impellern har jag hört kan ta skada men då bör ju motorn bli varm och det blir den inte,, den ligger mellan 66-71 farenheit.

Är mycket tacksam för råd!

Trevlig sommar nu och skippa att dra in sand i er skoter,,,

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30415

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Jag sög upp en mindre sten som rasslade i maskinen och fastnade mellan impeller och slitring. Skruvade sönder och bytte slitringen som var helkass efter stenen. Impellern såg inte så värst farlig ut (lite naggad i kanterna på nåt ställe) och erfaren Sea-Doo mekaniker menade på att det bara var att köra.

Väl i vattnet kaviterade den vid fullt gaspådrag och expertis från annat land säger att impellern är MYCKET känslig på nya Sea-Doo-modellerna (dvs S3-skroven). Tydligen har det med att göra att pumphusen är mindre än gamla RXT vilket gör att impellern helt enkelt inte pallar några skador för man tappar suget. I mitt fall är IS-modellen lite tyngre också vilket ger katastrofal effekt på prestandan.

Detta kan säkert vara ditt problem också. Lägg dig ner under gallret med spegel och kolla av impellern hur den ser ut.

Sea-Doo RXT IS 260

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30417

• f.an
  • f.an Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Ja du har skrotat din slitring! Om du vet att det bara var sand så räcker det med ny slitring (600kr om du gör det själv), var det mer grus/sten så ser nog inte impellern så fin ut (4-5k om du gör det själv... :cry: )

Det man måste tänka på när man kör vattenskoter är att det går inte att backa sig ifrån saker! vattnet åker in på precis samma sätt som när du kör framåt men vänder efter pumphuset har kastat ut det ur pumptunneln. Starta inte skotern på grundare vatten än 60-70cm och låt isf bara motorn gå på tomgång! Under 50cm är det kört! Då suger du upp halva sjöbotten. Gasa aldrig på vatten under 1m... Pumpen suger vatten som satan!

//Fredrik

Ps. Det du säger att den hackar är egentligen motorn som slår i varvstoppet (klipper tändningen för att den övervarvar) när impellern inte är tät mot slitringen och inte lyckas suga så mycket vatten som den borde under max acceleration. Ds.
Skoter-lös men ljushuvud ändå!

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30418

• syyyd
  • syyyd Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Är inte den temperaturen du ser i displayen vattentemp?
Om det inte är det så har du för bra kylning på motorn 66 fahrenheit ≈ 19 grader celsius?
RXP-X -08

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30420

• volfram
  • New Member
  • New Member
Hej vilka kungar ni är, tack för hjälpen. Då är det bara att anlita en mekare så är allt under kontroll. =)

Ha en riktigt bra sommar och får ni problem med vattenskotern,, kan jag tyvärr inte hjälpa er,, dvs ger jag något råd,, lyssna aldrig på mig under några som helst omständigheter. ;)

/Martin

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30438

• kbyreus
  • kbyreus Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
Hoppas det ordnar sig billigt och smidigt så du kan dra ut och köra snart igen!
Älskar att f.ö. att du trodde vattentempen var motortempen:D
Sea Doo GTI-SE 130 2008
GoPro Hero HD

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30444

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Var bor du volfram? Det blir dyrt att lämna in och få bytt slitring och impeller :?

Sea-Doo RXT IS 260

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30527

• volfram
  • New Member
  • New Member
Haha ja visst är det underbart med 66 farenheit som motor temp,,, ;)

Vad gäller bytet av grejor så har jag några mer än mig kunniga kompisar som hjälper till att meka men vart ska jag köpa slitring samt impeller? (i värsta fall båda)

Peace,,,

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30532

• f.an
  • f.an Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

volfram skrev: ...men vart ska jag köpa slitring samt impeller? (i värsta fall båda)

Peace,,,

Har du inte super bråttom så skulle jag rekommendera den fina dollarkursen som är nu! Annars hos vilken Sea-doo handlare som helst! :)
Skoter-lös men ljushuvud ändå!

Re: Hackig gång vid maxdrag,, sand,, 14 år 9 månader sedan #30533

• copilot
  • copilot Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
I Sverige kan du räkna med cirka 700 kr för slitringen och 2900 kr för impellern. I USA kan du hitta billigare via tex Ebay, i princip halva priset...

Sea-Doo RXT IS 260

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.078 sekunder