Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Äldre Gtx 4-tec, 155 hk? 11 år 7 månader sedan #43323

• Telekiter
  • Telekiter Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Är det nått speciellt att tänka på/kontrollera om man köper en sån maskin? Den har ju inte kompressor så hur är en sån maskin driftmässigt, förbrukning, underhåll?

Blir min första skoter sååååå...any info please.

/Urban.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Äldre Gtx 4-tec, 155 hk? 11 år 7 månader sedan #43363

• umh
  • umh Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 7
Vad menar du med äldre?
Från 03-06 förekommer det allt för ofta att avgasventiler går av pga. känslig konstruktion av ventiler i kombination med rost. Detta ger ett allvarligt motorhaveri.
Det råder delade meningar om detta problem bara gäller kompressormaskiner men jag vet att det även förekommer på de utan. Så är ventilerna bytta skadar det ju inte.
Hur många timmar har den? Upp till 5-600 timmar borde inte vara nått problem på en motor utan kompressor innan motorslitage kollas upp lite mer ingående. Annars ska det vara en mycket driftsäker motor så länge man skött den.
Annars är det det vanliga. Impeller, slitring, instrumenten, allmän kondition. Provkör!
Mina renoveringsprojekt:
Sea Doo RX Millenium 951
sea-doo-rx.blogspot.se/

Sea Doo GTX SE 4-tec 185 2003
sea-doo-gtx.blogspot.se/

Äldre Gtx 4-tec, 155 hk? 11 år 7 månader sedan #43366

• Telekiter
  • Telekiter Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Bra tack, den har gått ca 200 tim så det borde inte va nått större problem då, om den är underhållen. Det är ju iof svårt bevisa. Så det vore kanske bra att kontrollera avgasventilerna eller byta ut dem.

Tack för info!

/Urban.

Äldre Gtx 4-tec, 155 hk? 10 år 11 månader sedan #44275

• Jonas.e
  • Jonas.e Profilbild
  • New Member
  • New Member
Lyfter tråden då jag själv blivit sugen på denna modell undrar allmänt kring dom, bara kom med erfarenheter.

Verkar vara pålitliga och relativt billiga i drift. Men är dom roliga om man jämför med de mer effektstarka syskonen?

Utbudet är ju inte jättestort just nu om man ser till blocket.se men jag hittade en 04 som finns nära mig med runt 100 h på mätaren, verkar fin men med tvivelaktig service. Säljaren säger att han haft den ett par år och skött den själv.

Frågade vad han hade gjort och fick till svar :" Byte olja och filter det är väl inte så mkt mer". Jag antar att det finns ett antal punkter som skall hållas efter årligen såsom smörjning och byte av fett där det är utsatt m.m. Tror ni den kan vara vettig ändå trots bristfälligt underhåll? Hur ser man lättast om motorn är genomsköljd med färskvatten så inte allt är sönderoxiderat?

Avgasventilerna som nämns ovan är det något man bör beakta med tanke på ålder?

Slitring, impeller m.m är det något man bör se över då maskinen närmar sig 100 h?

är det någon som har nån maintance schema(heter det så? :)) för gtx:en?

Tillsist vad är rimligt att betala , ser hel och fräsch ut på utsidan , men somsagt. ..

Ursäkta ett långt inlägg med tråkiga säkert återkommande frågor men jag behöver verkligen all hjälp och kunskap jag kan få nu inför köp då jag knappt kan hålla mig från att handla längre:)

Mvh Jonas

P.s pma gärna om ni känner till någon vettig maskin,alla märken är intressanta kan lägga 70 000

Äldre Gtx 4-tec, 155 hk? 10 år 11 månader sedan #44276

• Jonas.e
  • Jonas.e Profilbild
  • New Member
  • New Member
Oops dubbelpost

Last edit: av Jonas.e.

Äldre Gtx 4-tec, 155 hk? 10 år 11 månader sedan #44278

• joel96
  • joel96 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 5
Vad jag vet är det svårt att se om den är urspolad med färskvatten. Men kolla motorutrymmet så det ser rent och snyggt ut och ingen rost mm. Impellern ska väl bytas runt 100h har jag för mig. Slitringen bör vara bytad en gång om den gått 100 h kan jag tycka. Annars så behöver man inte göra speciellt mycket mer än oljebyte, filter med denna modellen årligen. Ett tips kan vara att kolla hur mycket batteriet har kvar att ge. När jag köpte min skoter så startade den en gång sen la den av. Batteriet var kasst, fick köpa nytt dagen efter. Glöm inte att pruta, folk tar för mycket betalt för sina skotrar på blocket ofta! Hoppas du blev lite klokare :)
Följande användare sa tack: Jonas.e

Äldre Gtx 4-tec, 155 hk? 10 år 11 månader sedan #44281

• Jonas.e
  • Jonas.e Profilbild
  • New Member
  • New Member
Tack för tipsen! Hmm det är en del att tänka på märker man :) känns lite sådär att behöva kosta på att byta impeller och slitring innan man knappt vågat provköra :huh: . Kommer ju givetvis på alla maskiner förr eller senare .Men med tanke på vad säljaren vill ha efter att ha diskuterat pris (63') vilket känns lite i överkant för en 04 ,så får man väl söka vidare helt enkelt. Kikat lite på kawa stx 15 och hittat ett rätt trevligt objekt, men det är ju priset som är det svåra , verkar vara rätt bra överpriser överlag nu på begagnatsidan men det kanske alltid är så inför sommaren iom att det är så säsongsbetonat . Kollar man gamla annonser här på Guppa så ser man ju tydligt att det har sålts maskiner som stämmer in på mina önskemål till rätt pengar , får väl ha det som referens och vara snabb när det väl dyker upp något prisvärt. Man vill ju helst inte tappa alltför många tusenlappar när man kommit på hur kul det är med skoter och tvingas byta till nåt piggare efter 2 månader:whistle:

Äldre Gtx 4-tec, 155 hk? 10 år 11 månader sedan #44290

• joel96
  • joel96 Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 5
63000 kan jag också tycka är lite mkt för en 04. Själv har jag en sea doo gti 130hk från 07-08. Köpte den förra sommaren för 55000. Den hade gått 60h och fick en 80-trailer med. Kan rekommendera gti! Ingen värsting men går att åka 2-3 st på utan problem, går att dra wakeboard mm hur bra som helst. Drar inte speciellt mycket bensin. Hade gärna velat ha något värre men på tanke hur mycket bensinen kostar så...

Last edit: av joel96.
  • Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.078 sekunder