Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

För mycket olja, eller? Kolla nivån! 10 år 9 månader sedan #44764

• BMoon
  • BMoon Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har skaffat mig en Sea-Doo RXT 215 -2007. Min första vattenskoter efter närmare tio års båtägande. Hört att guppa.se ska ha svaret på det mesta så detta får bli mitt första inlägg. Försöka bli lite aktiv här så fort jag blir lite klokare på detta med vattenskotrar.

Som sagt skaffat mig en skoter i fint skick med lite över 100 timmar på mätaren. Har dock regerat på att oljenivån ligger väl högt. Misstänker tidigare ägare helt enkelt fyllt i för mycket på något vis. Han sa han fyllt i så mycket han sugit upp men inget om själva nivån på stickan.

Vill egentligen bara dubbelkolla med lite kunnigare folk så jag gör och tänker rätt. Skotern står plant (både i vatten och på land). Varmkör, gå på tomgång en stund, stäng av och sen vänta en halv minut innan jag kollar nivån. Har även provat att suga ur oljan efter skotern stått en stund, har då fått ur lite över tre liter. Hällde tillbaka oljan igen fast sparade drygt en liter i sugdunken. Där efter låg nivån precis på max.
Hur mycket får man normalt ut på första suget? Fattar man ska köra den på starten ett par gånger utan att starta den när man byter oljan. I instruktionsboken står det ju 3 liter för ett oljebyte med filter och 4,5 liter i systemet totalt.

Kan nämnas att oljan ser fin ut och luktar olja. Inget vatten eller bensin i den.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.053 sekunder