Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Kortslutet batteri? 9 år 10 månader sedan #45920

• digge
  • digge Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!
Min spårsändare har dragit ur batteriet och det verkar ha gett upp helt. Tar inte laddning längre.
Skulle starta med startkablar, men lyckades koppla på fel poler så det slog gnistor.
Nu tänder den upp instrumenten med ett reservbatteri, men när jag trycker på startknappen, så slocknar allt.
Vad kan ha gått sönder? Rimligtvis så borde väl någon säkring ha tagit eventuell smäll eller kan
det vara startreläet?
Har någon varit med om något liknande tidigare?
Jag har inte kollat några felkoder ännu, men ska försöka göra det så fort som möjligt.
Tacksam för alla tips och råd!
SeaDoo RXT-X 260 Årsmodell 2010

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Kortslutet batteri? 9 år 10 månader sedan #45922

• saths performance
  • saths performance Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 4
Plocka ur batteriet och ge det en ordentlig laddning av en riktig gammeldags laddare, (inte Ctek) kolla vattennivån, fyll på vid behov. Låt den stå och ladda i 24 timmar. Har betteriet inte vaknat då så är det ett nytt som gäller, köp inte billiga "biltema" dessa har för låg amp vilket kan resultera att motorlampan aktiveras för antingen olja, iBr eller throotle error.

Gör rent kopplingarna, gärna med smärgelduk. se till att du har ordentlig kontakt. Skydda polerna efter med batteripoolfett. Ganska troligt så har du glapp eller dålig kontakt vid batteri eller startreläet. eller bara helt enkelt dålig spänning.

Att du poolvände brukar de klara, ibland går en säkring, kommer inte ihåg exakt vilken. kolla samtliga. kolla även "lilla säkringsdosan" bredvid den stora ;) mät dem inte enbart visuelt!
// Thomas / SATH´S Performance
040-630 09 93 ,

Kortslutet batteri? 9 år 10 månader sedan #45924

• digge
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag har haft batteriet på laddning med en "rekorderlig" laddare i över ett dygn, så batteriet är utdömt. Batteriet sitter kvar, och jag har kopplat rätt med startkablar och bilbatteri, men får det här resultatet ändå.

Kortslutet batteri? 9 år 10 månader sedan #45925

• digge
  • Junior Member
  • Junior Member
Jag hade lite bråttom sist när jag var till skotern, men jag ska kolla säkringarna igen. Det är konstigt att man inte kan hitta någonstans vilka säkringar som går till vad?

Kortslutet batteri? 9 år 10 månader sedan #46054

• Machodiver
  • Machodiver Profilbild
  • New Member
  • New Member
Kopplade du startkablarna på batteriet som är urladdat?
Alltså så som man gör när man ska hjälpstarta en bil.

Jag gjorde det och hade samma problem som dig men tog sedan loss kablarna från det dåliga batteriet och satte startkablarna direkt på skoternskablar och då startade den.

Köpte nytt batteri så var allt under kontroll igen. B)

Kortslutet batteri? 9 år 10 månader sedan #46055

• digge
  • Junior Member
  • Junior Member
Ja, det var så jag gjorde. Köpte också ett nytt batteri, och nu går den som vanligt igen. Inga säkringar eller liknande hade gått. Nu har jag tyvärr sålt den. Det ska i regel tydligen inte vara någon fara så länge batteriet i skotern är inkopplat. Det ska vara det som tar smällen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.051 sekunder