Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 8 månader sedan #46395

• Janze
  • Janze Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Har precis köpt en RXDI 2002 av en kompis. Den har stått i 4 år. Gick inte helt ok när han slutade använda den då. Den har endast 65 timmar totaltid så det verkade vara ett skapligt projekt att sätta sig in i.
Det har jag nu gjort. Alla funktioner testade och är fungerande. Beträffande motorn verkar alla kringfunktioner vara ok som bränsleinsprutning och elektronik.
Med själva motorn är det värre. Mätte upp kompet idag med 2 olika instrument.
45 psi på den främre. 115 psi på den bakre :( Skall ligga kring 130 psi.
Då jag inte är erfaren av rotax 2 takt så ställer jag därför frågan till någon med erfarenhet.
Skall jag göra några fler tester innan jag river isär skrotet?
Är det värt arbetet och kostnaderna att ge sig in i detta?
Är detta ett arbete för en med någorlunda allmänkunskap av motorer. (Bilmotorer i mitt fall)
Vad jag förstår på andra inlägg så går detta att göra som en top end renovering med motorn kvar i skotern. Stämmer det eller skall den ur och plockas isär helt och hållet?
Vad kan vara orsaken till en sådan skada? Kanske ligger andra fel till grund som orsakat detta som ett följdfel. Förra ägaren körde den rätt snällt så hårdkörning är inte orsaken i detta fall.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 8 månader sedan #46397

• Mixen
  • Mixen Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hör av dig om du hellre vill sälja...
mvh Mixen

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 7 månader sedan #46400

• UIo
  • UIo Profilbild
  • New Member
  • New Member
Hej
Är detta än 951 motor med insprut?. Vet då att du måste ställa om tändningen 2grader om du borrar upp den till överstorlek. Runt 100 timmar ska man få ut av en sådan motor så något har ju hänt med ena cylindern. Kan vara igentäppt kylkanal eller fel bränsleblandning, kyvluft mm.

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 7 månader sedan #46401

• seedoo
  • seedoo Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 5
100 timmar är väl rejält i underkant ? Har haft ett par stycken rx både insprutning och förgasare och de hade gått 120-180 timmar orörda och gick fortfarande problemfritt

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 7 månader sedan #46402

• UIo
  • UIo Profilbild
  • New Member
  • New Member
100 timmar var något jag läste på ett annat forum så jag har ingen egen uppfattning om det.
Du skulle kunna kolla vevens packboxar innan du tar isär motorn. Då får du göra några plåtar för avgas och förgasarportar. Två packboxar blir ju synliga utåt men sen har du två packboxar till balansaxeln också. Kommer inte ihåg hur mång packboxar det är på veven men det syns på sprängskissen.

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 7 månader sedan #46407

• Janze
  • New Member
  • New Member
Motorn är nu ursliten och isärplockad (cylinderdelen och toppen). Det va fan inte lätt att få isär. Änvänder Bombardier superepoxi som gängsäkring!?
En kolv är skuren pga igensatta kylkanaler. Ser ut som en gammal åderförkalkad gubbe. På vissa ställen var det helt tätt. Så cylindrarna skall borras om och en sats med kolvar, ringar och packningar skall inköpas. Någon som kan rekommendera vart man skaffar detta lättast. Helst inte eBay då alla delar är från USA. Pallar inte vänta för att sedan betala vara+ frakt + tull + moms.
Har hört att det finns en stor dealer för Seadoo i Finland. Någon som vet namnet eller websidan till den?

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 7 månader sedan #46408

• UIo
  • UIo Profilbild
  • New Member
  • New Member
Här i Sverige har jag bara handlat av Jetskiparts i Norrköping. Lite packningar och Pro X kolvar. Ska du inte ha mer grejor så köp av dom. Har du verkstadshandboken för 951 motorn?

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 7 månader sedan #46409

• Janze
  • New Member
  • New Member
Hej Ulo. Tack för tipset. Ska kolla med dom.
Nej jag har ingen verkstadshandbok. Bara en PDF med alla system i detaljerade sprängskisser.
Var kan man hitta en riktig handbok?

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 7 månader sedan #46410

• UIo
  • UIo Profilbild
  • New Member
  • New Member
Det var länge sedan jag laddade ner den men kolla på seadoosource.com och seadoomanuals.net
Du har tex lite olja till balansaxeln som du bör byta när du ändå har motorn borttagen.

Sea Doo RXDI 2002 renoverig av motor? 9 år 1 månad sedan #46620

• Janze
  • New Member
  • New Member
Bara en liten uppdatering kring projektet.
Motorn är renoverad med nya kolvar. Första satsen kolvar va 0,5 mm överdimension. Tyvärr räckte inte det utan fick köpa en ny sats med 1,0 mm överdim. Va på lite extra gott humör någon vinterkväll så motorn fick en omgång lack också.
Nu sitter allt på plats bara några smådetaljer kvar. Sen inväntas kommande sommar (tidig vår) och provkörning.
Börjar tyvärr redan bli sugen på att byta till en större "fullsize" maskin. Känns som crusing i skärgården är min grej. Går säkert bra med denna också men säkert bekvämare i dom större lokomotiven.

Sidan laddades på: 0.065 sekunder