Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Sten i insuget 1 månad 1 vecka sedan #47753

• Olaolsson
  • Olaolsson Profilbild Författare till inlägg
  • Fresh Boarder
  • Fresh Boarder
  • Tack mottaget: 0
Hej på er,

För ett par veckor sedan införskaffade jag mig min första vattenskoter, en SeaDoo GTI 155 SE årsmodell 2007.

Skotern är i mycket gott skick med enbart 100 gångtimmar och är nyligen lätt servad med olja och filter.

Dessvärre råkade jag göra ett nybörjarmisstag och starta skotern på backen (skulle tippa på att vattendjupet var cirka 70 centimeter i hamnen) vilket resulterade i att en sten åkte in i insuget och fastnade i impellern.

Dessvärre hörde jag inte när stenen sögs upp, utan jag reagerade på att skotern lät konstigt och var orkeslös, varvid jag genast körde in mot hamnen och drog upp den igen. Väl uppe på trailern såg jag stenen i pumphuset och lyckades få ut den med handen utan att riva ner någonting.

Testkörde skotern efteråt igen och jag tyckte att den ”slirade” något (om än inte mycket) och jag misstänker att slitringen har gått åt pipan.

Finns det risk att även pumphuset och impellern kan ha tagit allvarlig skada? Jag har själv ingen kunskap kring varken vattenskotrar eller andra maskiner vilket innebär att jag behöver lämna in skotern på verkstad, något jag helst inte gör i onödan då det lätt blir dyrt.

Vad är era erfarenheter och vad hade ni gjort? Finns det risk att något annat skadas allvarligt om jag fortsätter köra med skotern som den är?

Det finns en bild på stenen bifogad i inlägget.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.145 sekunder