Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Val av torrdräkt! 14 år 6 månader sedan #33190

• klädesholmen
  • klädesholmen Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

Jag har letat en del efter en passande torrdräkt nu när det börjar bli lite kallare ute.
Jag kör Jetski och vad jag förstår så är de flesta av er här på forumet "sittåkare" medans jag står upp mestadels ;)

Jag är ute efter en torrdräkt som är andningsbar, tålig hyffsat lätt att röra sig i, och gärna med öppning fram

De dräkter jag har kollat på är:
1 Ursuit AWS www.seapax.se/aws--active-water- ... c-242.aspx . Den har Gore Tex, öppning i fronten, och fasta goretex strumpor, neuprene i nacke armar och ben. Är egentligen gjord för opimalt anpassas till sittande ställning, därför är ja lite tveksam då jag står mestadels.

2 Musto musto.se/sortiment/segling/mpx/p ... ysuit.aspx .
Gore Tex, öppning i fronten, latex i nacke armar och ben, fasta sockar, ganska lik Ursuit AWS vad jag förstår förutom latexen istället för neuprene på åtsittande ställen.

3 Gul Astro Drysuit GCX4 Kitesurf (www.wetsuitoutlet.co.uk/gul-astr ... -2031.html)
Lite billigare variant, gjord av GCX4 som skall andas, öppning i fronten, latextätningar i hals, ben och händer. Den är ju gjord för kitesurfing, som är lite mer likt jetski i körställningen.

4 NORTHGEAR™ 7400 (www.buffersmarine.com/en/products/dive-7400.asp)
Väldigt lik Ursuit AWS, Med neoprene i hals, ben och armar, Gjord i Gore Tex, öppnas i fronten, fasta sockar.

Skulle ni med lite erfarenhet med torrdräkt kunna dela med sig lite av era erfarenheter med torrdräkt?
Vilken av dessa dräkter tror ni skulle passa mig bäst?
Dräkterna kostar ju en hel del, så jag vill gärna undersöka så gott som möjligt innan jag köper en.
Tacksam för all hjälp jag kan få ;)

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Val av torrdräkt! 14 år 6 månader sedan #33191

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

4 NORTHGEAR™ 7400 (www.buffersmarine.com/en/products/dive-7400.asp)
Väldigt lik Ursuit AWS, Med neoprene i hals, ben och armar, Gjord i Gore Tex, öppnas i fronten, fasta sockar.

Jag har använt denna dräkt de senaste fyra åren den är helt överlägsen det mesta som säljs på marknaden då de kan skräddarsy den precis som du vill ha den med tex lite extra försärkning på knäna eller vad du nu vill ha.

Det finns en anledning varför Säpo, insatsstyrkan och vissa militära förband har valt denna dräkt, tyvärr så är inte denna dräkt billigast på marknaden snarare tvärtom.

Den dagen då min dräkt har gjort sitt så kommer jag köpa en till utan att tveka en sekund.

Jag använder min dräkt fram till att isen ligger och sätter på den så fort isen gått.
/Robban

Re: Val av torrdräkt! 14 år 6 månader sedan #33192

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

klädesholmen skrev: 3 Gul Astro Drysuit GCX4 Kitesurf

Denna använder jag för jetski-åkning, rekommenderas!
Varm och tät, lite läckage i halsen för mig (kanske beror på att jag har en vältränad hals ELLER ramlar ofta... :lol: )

Re: Val av torrdräkt! 14 år 6 månader sedan #33195

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Kör också med Northgear både Jetski och sittmaskin, funkar kanon!

Re: Val av torrdräkt! 14 år 6 månader sedan #33197

• klädesholmen
  • klädesholmen Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
Jag funderar en hel del på northgears dräkt. Den verkar vara riktigt tålig.
Christian och Robban, vilka extra detaljer beställde ni på era dräkter?
Är den för varm att köra med på vår/höst?

Skulle gärna vilja veta lite av er som kör med Ursuit Aws dräkten, vad tycker ni om era torrisar?

c6racer, hur fungerar din dräkt, andas den som det står att den skall göra eller vad tycker du?

Mycket frågor, men ja vill ju veta allt :P

Re: Val av torrdräkt! 14 år 6 månader sedan #33198

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Den fungerar perfekt att köra en bit in på sommaren med och även under sen sommaren då den andas mycket bra. Det du måste ha är dragkedja så att du kan slå en bågen som kille. Sen så är grunden bra men kolla upp var den är förstärkt typ knä och armbåge då et vär där du kommer slita lite extra på dräkten.

/Robban

Re: Val av torrdräkt! 14 år 6 månader sedan #33200

• 6260
  • 6260 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

klädesholmen skrev: c6racer, hur fungerar din dräkt, andas den som det står att den skall göra eller vad tycker du?

Ja, det är möjligt att den andas.
Jag brukar bli lite svettig om fötterna, det kanske är för att det är enda stället som det är bara rent gummi. Foten/sockan är nämligen fast i torrdräkten vilket är skönt om man inte vill bli kall och blött om fötterna.

Jag tycker att det är en prisvärd och bra dräkt, bra för ståmaskin.

Re: Val av torrdräkt! 14 år 5 månader sedan #33280

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

klädesholmen skrev: 3 Gul Astro Drysuit GCX4 Kitesurf (www.wetsuitoutlet.co.uk/gul-astr ... -2031.html)
Lite billigare variant, gjord av GCX4 som skall andas, öppning i fronten, latextätningar i hals, ben och händer. Den är ju gjord för kitesurfing, som är lite mer likt jetski i körställningen.

Har precis beställt en sådan, ganska precis 3000:- fri frakt, grymt pris...
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

Re: Val av torrdräkt! 14 år 5 månader sedan #33284

• ragnar
  • ragnar Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Säg till när den dyker upp och om det var problemfritt. Låter ju superbra.
Ragnar, #86, Kawasaki 300 LX & Kawasaki 800 SX-R
<a class="postlink" href="nyheter24.se/blogg/sthlm-vattenskoterracing/" onclick="window.open(this.href);return false;">nyheter24.se/blogg/sthlm-vattenskoterracing/

Re: Val av torrdräkt! 14 år 5 månader sedan #33351

• kada
  • kada Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Nu har den kommit, de hade varit bakom dörren redan i fredags (11/11) på dagen, men då var ingen hemma, Så 5 arbetsdagar upp till Luleå. Riktigt bra...

Kvaliten på dräkten känns väldigt rejäl, har haft en HellyH tidigare som sprack i baken av allt gnuggande mot sadeln. Denna verkar inte ha nån mittsöm bak och tyget baktill, på knän och armbågar är av kraftigare sort.

Beställde även en Crewsaver väst, crewfit 190N Automatic. Men den kommer jag nog att returnera. Fri retur inom 21 dagar enligt siten. får väl se hur det går.

Crewsaver västen verkar inte sitta så bra utan dubbla gren-spännen. Känns lite jobbigt tycker jag och undrar hur länge sadeln håller med remmarna mellan den och röven !

Återkommer med hur returerna/refund fungerat !
GTX SC -03 Limited, Riva Stage 1+, nu med guppa.se stickers

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.067 sekunder