Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Tre frågor i en och samma tråd! (verkligen?) :D 12 år 3 månader sedan #41858

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Fråga 1, funderar på sugproppsfäste för min kommande gopro 3+ silver, har kollat en del på ebay och dollarn är ju låg nu,
men kommer det verkligen sitta kvar om man fäster det på vattenskotern?

har sett gopro-filmer där det ser ut som om de använder sugkopps-fäste, man är de verkligen så kraftiga att de sitter i lite sjö?

Fråga 2, Detta har en tidigare TS skrivit om.. men jag funderar på en ez-port till sommarstugan.. har länge funderat på att bygga en brygga etc, men dels blir det dyrt (räknar lätt med 10 000kr) och framförallt opraktiskt när den ska upp på vintern..

Ex-porten kan man hitta för ca 15000kr, och då är frågan, funkar det att "påla ner" med rejäla järnrör i kanterna?

Vi har sommar på en ö i skärgården här i norr, och många andra grannar nyttjar ju badstranden så jag vill ogärna
ha ett stort åbäke till brygga på 4 x 3m. som tar upp plats! Ex-porten är väl både smidig och lätt-flyttad till vintern?

Fråga 3, Är det någon som har en smidig lösning på långfärds-problem vad gäller tankning?
Ska man ta med sig en liten 5l -dunk, och hur pass långt räcker 5l. om man puttrar fram i måttliga 10kn om soppan tar slut?
Saken är den att jag ogärna tar upp "nästan all plats" i förvaringsfacket pga en dunk bensin.. (har bara en sjömack häruppe i norr)

//najkks

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Tre frågor i en och samma tråd! (verkligen?) :D 12 år 3 månader sedan #41860

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6

najkks skrev: Fråga 1, funderar på sugproppsfäste för min kommande gopro 3+ silver, har kollat en del på ebay och dollarn är ju låg nu,
men kommer det verkligen sitta kvar om man fäster det på vattenskotern?

har sett gopro-filmer där det ser ut som om de använder sugkopps-fäste, man är de verkligen så kraftiga att de sitter i lite sjö?

Jag kör med ett ett helt vanligt hjälm fäste till min, har monterat det med den medföljande dubbelhäftande som sitter på baksidan. Kameran sitter monterad på luckan som jag har precis framför styret, inte någon helt plan/slät yta men den sitter! Har hoppat rejäla vågor på västkusten samt ostkusten, inga tendenser till att lossna!

Fråga 3, Är det någon som har en smidig lösning på långfärds-problem vad gäller tankning?
Ska man ta med sig en liten 5l -dunk, och hur pass långt räcker 5l. om man puttrar fram i måttliga 10kn om soppan tar slut?
Saken är den att jag ogärna tar upp "nästan all plats" i förvaringsfacket pga en dunk bensin.. (har bara en sjömack häruppe i norr)

Jag har visserligen några mackar runt omkring där jag brukar köra, så detta problem har jag inte tänkt på allt för mycket, men med 5l i en vx110 kommer du en rätt lång sträcka. Har för mig att en kille som va med på ett event i somras hade kört ca 20-25 distans innan vi stannade och tankade, då fick han i ca 12-15 liter. Hade en vx förut, då kunde jag lätt köra på 10 liter/timme i ca 75-85 km/h.
//najkks

2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

Tre frågor i en och samma tråd! (verkligen?) :D 12 år 3 månader sedan #41862

• najkks
  • najkks Profilbild Författare till inlägg
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 2
Tack för ett rakt och utförligt svar! :)

Jag antar att du menar sådana konkava (eller konvexa?) små "adhesive mounts" som man sedan "klickar i" själva kamerafästet?
De brukar ha röd tejp på undersidan om jag minns rätt? Kostar typ 15kr/st med frakt från ebay..

Har sådana sedan förut och har testat detta på fyrhjulingen..och där funkar det ju bra, trodde att vatten och vind skulle göra att det självhäftande släppte med tiden.. men de är ju billiga så det kan vara en idé för mig att prova dessa!

Man bör väl ha någon typ av "rep" fäst vid kameran om olyckan skulle vara framme? och självklart fäst i skotern!

Det här med distans har jag inte riktigt lärt mig.. hur man räknar och så.. :)

Förbrukningen på min VX110 hade jag läst skulle vara ca 10-12l/h vid 20 knop och ca 22l/h vid 40 knops hastighet..
så om du lyckats med endast 10l/h i ca 75-85kmh så måste det va en toppen-låg förbrukning?

Kan det verkligen stämma?

//najkks

Tre frågor i en och samma tråd! (verkligen?) :D 12 år 3 månader sedan #41866

• Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 6
Kör som sagt var med dom fästena du nämner, dock original. Köpte "kopior" också, men tejpen var inte riktigt lika bra. Original har 3M VHF tejp har jag för mig, finns att köpa löst på ebay. Har även en "snodd" fäst i kamerahuset och sedan i skotern, ska även skaffa en floating backdoor tills i sommar.

Visst stämmer det, körde själv ca 10 liter per timme när jag lekte med min.
2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

Tre frågor i en och samma tråd! (verkligen?) :D 12 år 2 månader sedan #41904

• mightyjochen
  • mightyjochen Profilbild
  • Moderator
  • Moderator
  • Tack mottaget: 7
Original håller, ebay skräpet håller inte. Tappade en i somras som var ej orginal. Då hade jag gjort rent ytan ordentligt med t-röd innan. Köp original. Kameran kostar ju trots allt en del.
Mvh Jocke

Den som vet mest, vet ändå för Lite

Sea-Doo RXP-X 300 -16
Yamaha XLT 1200 -03
Sea-Doo RXT -10
Sea-Doo Challenger -08
Sea-Doo GTI 155Hk -14 4st
Sea-Doo GTI SE 130Hk -13
Yamaha GP1300 -07
Sea-Doo RXP -04
Sea-Doo 3D -07 2st
Sea-Doo GTI RFI -04
Sea-Doo GTI -04 3st

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.055 sekunder