Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1

ÄMNE:

Yamaha FX når inte toppfart 10 år 8 månader sedan #45113

• andreas747506
  • andreas747506 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Hej,
Min Yamaha FX från 2007 brukade toppa 80-84 km/h men toppar nu bara ca 60 km/h. Det hände en dag till en annan.
Den startar ok, jag måste gasa lite extra för att den inte ska dö, men när den är varm är det inga problem med tomgång. Motorn låter bra och skotern svarar fint upp till 60 km/h, därefter händer inget.
Jag har läst att det kan vara tändstiften men då ska väl motorn låta lite dåligt, eller har jag fel?
Halva luftfiltret är väldigt rent men andra halvan ser lite sotig ut, annars ser allt bra ut.

Jag har inget "learning mode" eller liknande. Jag har pratat med service-verkstad men det är flera veckors väntetid.

Bifogar bilder på luftfilter... Kan ju tillägga att jag inte bytt tändstift eller luftfilter på 2 säsonger, ca 30 timmar.

Några tips?

Hälsningar,
Andreas

.
Yamaha FX 140 -07

This message has attachments images.
Please log in or register to see it.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Yamaha FX når inte toppfart 10 år 8 månader sedan #45136

• skippero
  • skippero Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 3
Börja med att byta stiften. Enkelt och vanligaste problemet. Det är svårt att höra att den inte går på alla cylindrar hela tiden. Om den ibland hoppar igång på alla så hörs det dock. Det märks dock tydligt att den går dåligt på tomgång som du beskriver. 60km/h låter som den bara går på 2 cylindrar. Plocka ur stiften när du kört motorn lite, så bör du se nått eller några blöta stift. Byt i vilket fall som.
svårt att bedöma luftfilterbilderna men efter stiftbyte kan du ju ta en sväng utan filter för att se om det gör nån skillnad. Det som kan hänt är att olja täppt till filtret, det som ser ut som sot. Även 80kmh låter lite lite, borde göra över 90.
Yamaha FX HO 160hk -2004
Följande användare sa tack: andreas747506

Yamaha FX når inte toppfart 10 år 7 månader sedan #45237

• andreas747506
  • andreas747506 Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 2
Bytte stiften idag, efter det är den som ny! B) B)
Yamaha FX 140 -07

• Sida:
  • 1
Sidan laddades på: 0.090 sekunder