Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11538

• fnurpen
  • fnurpen Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Runt den 20e aug lämnade jag in min båt (sea doo sportster -04) till ett båtfirma.
Problemet var att den i vattnet nöp av runt 4500varv, på land varvade den dock ur som vanligt. Startade alltid och inga missljud.

Veckorna gick och de gjorde väl egentligen inget med båten utan bara lät den stå, till slut i oktober så såg de att packboxen behövde bytas(det var dock ej detta som orsakade problemen). Drog ut motorn och inte förrän i slutet november satte de in den igen. Fick alltid själv hålla på o ringa för att få någon form av info om hur det går.

Så igår så ringer jag, frågar hur det går med båten och får svaret att de inte får igång den efter att de satt in motorn igen. Har tydligen provat med allt men kan inte hitta felet.

Nu till frågan, vad kan jag begära om de inte får igång den, den startade ju trots allt när jag lämnade in den och gick som ovan beskrivet även när de provkörde den.
Om jag inte ligger på dem så känner jag på mig att de bara kommer att ställa den i ett hörn och låta den stå.

Jag förutsätter att det är rimligt att de får den i det skicket jag lämnade in den i. Den fungerade trots allt när jag lämnade in den och något har de gjort fel. Om de inte kan få den att gå igång, kan jag kräva att de fixar en ny motor som de får betala?köpa loss båten?
Kan poängtera att byte av slitring och packbox ligger på ca 6500. Dvs det de har gjort.
Hur lång tid kan jag rimligen behöva ge dem?

Skulle man se till konsumenttjänstlagen så finns det ju en hel del att hitta men kan vara svårapplicerat på båtreperationer då det borde finnas prejudikat på vad som man rimligen kan förvänta sig.

Vore ju intressant att höra någon båtverkstad som hänger runt på guppa att yttra sig.
Sea Doo Sportster 4-tec -04

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11542

• buse
  • buse Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 5
Trist att höra, tyvärr finns det ju alltid okunnigt folk på fel platser..
Vad för packbox har dom bytt?

Och det är ju klart att dom ska leverera båten fungerande..

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11545

• fnurpen
  • Senior Member
  • Senior Member

BUSE skrev: Trist att höra, tyvärr finns det ju alltid okunnigt folk på fel platser..
Vad för packbox har dom bytt?

Och det är ju klart att dom ska leverera båten fungerande..

Det var någon packbox bak i motorn, oljepumpen om jag inte missminner mig.
Att jag får tillbaka båten i det skick jag lämnade den i förväntar jag mig och de står för kostnaderna. Men frågan är vad jag kan begära sen , kan jag kräva att de köper in en ny motor eller köper loss båten(~110k). Vill ju ha båten till våren. Finns ju en skälig tid de har på sig att reparera den men sen måste ju något göras om de inte hittar något.
Han sa själv att han bytt o provat med allt han kunnat.

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11555

• snow76
  • snow76 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Jag är lite nyfiken på vilken firma du lämnat in den på, även om jag har mina aningar :)
Yamaha GP1200r -02
Ski-doo Renegade 800r -08

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11557

• fnurpen
  • Senior Member
  • Senior Member

Robbbin skrev: Jag är lite nyfiken på vilken firma du lämnat in den på, även om jag har mina aningar :)

Vill inte ge dem dålig publicitet iom att jag inte vet hur det artar sig, de kanske sköter det snyggt i slutändan även om det hittils funnits mer att önska.
Den ligger vid en mindre stad på västra sidan av vänern iaf om det hjälper dig att sortera bort något.

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11559

• offshore
  • offshore Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Då sorterades Marin & Fritid bort iaf som har varit på tapeten tidigare på detta forum..

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11585

• crooken
  • crooken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Gäller inte samma regler för båtverkstäder som för bilverkstäder? Alltså så behöver du inte betala för ett arbete som de har utfört men som du inte har beställt?

Men känner igen situationen, brorsan lämna in sin Cheva-pickup för att byta koppling, när han fick tillbaka den gick den på 6 av 8 cylindrar. :good:
"Vi jobbar inte så här!"

Seadoo RXT -05

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11589

• teknikern
  • teknikern Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Det var det mest inkompetenta jag hört på länge. Som gammal båt och maskinmek så finns inte "går inte" i mitt ordförråd och hur svårt kan det vara på en skala att felsöka en jäkla motor? Finns det bara soppa och gnista går skiten.

Sen det där med att firmor tar in mer än dom mäktar med, jag har hört det förr och jag blir lika förbannad varje gång. Varför ta in jobb och bara lova och lova när inget händer-ingen har tid?

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11590

• fnurpen
  • Senior Member
  • Senior Member

Teknikern skrev: Det var det mest inkompetenta jag hört på länge. Som gammal båt och maskinmek så finns inte "går inte" i mitt ordförråd och hur svårt kan det vara på en skala att felsöka en jäkla motor? Finns det bara soppa och gnista går skiten.

Sen det där med att firmor tar in mer än dom mäktar med, jag har hört det förr och jag blir lika förbannad varje gång. Varför ta in jobb och bara lova och lova när inget händer-ingen har tid?

Jag håller med, jag lämnar ju in båten till någon jag tror är kompetent iom att jag själv inte är det. Dessutom är det en stor båtfirma som när jag lämnar in den säger att det inte är några som helst problem och att det bara är något litet elfel.

Men som sagt, frågan återstår vad som är rimligt av mig att kräva om de nu inte kan hitta felet, ny motor, köpa loss båten eller att jag lämnar den någon annanstans med ett kontrakt från båtfirman att de står för alla kostnader för att få igång den?

Re: Strul med båtfirma 16 år 4 månader sedan #11706

• fnurpen
  • Senior Member
  • Senior Member
Liten uppdatering:
Pratade med dem för några dagarn sen först och bevisade verkligen vilket skämt det är. Pratar först med mekanikern som jobbat på den, han sa att de tagit 9 timmar jobb för båten för att byta packbox och slitring, detta stämmer inte då jag fick en offert på 4.7h och poängterade att det är olagligt att göra så, ändrade sig då snabbt och sa att det kanske var 4.7h.
Då fick jag erbjudandet om att slippa betala de 4.7h och bara betala för delarna om jag hämtade båten (som nu inte funkar). Vägrade såklart det, fick sen prata med verkstadschefen som direkt erbjöd mig att få både delar och timmar gratis om jag hämtade den. Nekade såklart även detta också då jag inte har en aning om vad de lyckats göra med båten. Kan bli betydligt dyrare i slutändan.

La fram erbjudandet om att jag tar den till Nivado istället och de får stå kostnaden Nivado tar för att få igång den. Han erkände mer eller mindre att Nivado antagligen är mycket bättre än dem och kunde säkert fixa det. Så han skulle kolla med chefen för firman.
Om de går med på det vilket jag tycker är det enda rimliga förslaget så ska det ju bli intressant att köra båten 40 mil i halt väglag på en obromsad trailer.

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.065 sekunder