Runt den 20e aug lämnade jag in min båt (sea doo sportster -04) till ett båtfirma.
Problemet var att den i vattnet nöp av runt 4500varv, på land varvade den dock ur som vanligt. Startade alltid och inga missljud.
Veckorna gick och de gjorde väl egentligen inget med båten utan bara lät den stå, till slut i oktober så såg de att packboxen behövde bytas(det var dock ej detta som orsakade problemen). Drog ut motorn och inte förrän i slutet november satte de in den igen. Fick alltid själv hålla på o ringa för att få någon form av info om hur det går.
Så igår så ringer jag, frågar hur det går med båten och får svaret att de inte får igång den efter att de satt in motorn igen. Har tydligen provat med allt men kan inte hitta felet.
Nu till frågan, vad kan jag begära om de inte får igång den, den startade ju trots allt när jag lämnade in den och gick som ovan beskrivet även när de provkörde den.
Om jag inte ligger på dem så känner jag på mig att de bara kommer att ställa den i ett hörn och låta den stå.
Jag förutsätter att det är rimligt att de får den i det skicket jag lämnade in den i. Den fungerade trots allt när jag lämnade in den och något har de gjort fel. Om de inte kan få den att gå igång, kan jag kräva att de fixar en ny motor som de får betala?köpa loss båten?
Kan poängtera att byte av slitring och packbox ligger på ca 6500. Dvs det de har gjort.
Hur lång tid kan jag rimligen behöva ge dem?
Skulle man se till konsumenttjänstlagen så finns det ju en hel del att hitta men kan vara svårapplicerat på båtreperationer då det borde finnas prejudikat på vad som man rimligen kan förvänta sig.
Vore ju intressant att höra någon båtverkstad som hänger runt på guppa att yttra sig.