Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14150

• anlor
  • anlor Profilbild Författare till inlägg
  • New Member
  • New Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,
Är ny på forumet. Jag har tidigare funderat på en styrpulpetare men efter båtmässan förra helgen insett att en vattenskoter skulle fylla mina behov. Frågan är vad jag ska köpa? Jag har tittat på Sea-Doo GTX (2003-2004), är det en lämplig maskin? Jag tänkte ha den till att komma ut i skärgården, åka vattenskidor med kidsen.. Är inte i behov av en värstingmaskin utan vill ha en som inte är för rank, pålitlig och skapliga driftkostnader.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14151

• krutäkta
  • krutäkta Profilbild
  • New Member
  • New Member
Tjenare jag är småbarns pappa har en son på 6 veckor nu. Det blir och investera i en RXP-X till sommaren bara å KÖRA ! 8-)

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14153

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Välkommen till Guppa, Sea-Doo GTX är nog precis en sådan skoter som fyller dina behov. Om du köper 155hk så får du en bra bränsle ekonomi skrovet är samma på den som den med 185hk och även på Rxt med 215hk fast då är dom kompressor laddade vilket medför en dyrare driftkostnad plus att de drar mer bensin. Här har du några från dagens blocket utdrag lite nyare men till en lämplig penning tycker jag.

www.blocket.se/kronoberg/Seadoo_GTX_155_...34.htm?ca=11&w=3 för 64.000:- 27 timmar Mod 155hk 2006a.
eller

www.blocket.se/goteborg/Sea_Doo_GTX__200...55.htm?ca=11&w=3 för 86.000:- med trailer 8 timmar Mod 155hk el 185hk vet ej vilket, 2007a. Kanske lite högt pris går säkert att kohandla lite med.

Denna maskin har ett riktigt bra lastutrymme plus att den är stabil, åker själv ibland med min Rxt med en 6åring och en 3åring du får med dig tält,mat,sovsäckar,liggunderlag och lite kläder till alla för att klara en helg i skärgården. De nya maskinerna från Sea Doo har tyvärr väldigt lite förvaringsutrymme i maskinerna då får man gå över till Kawasakis Ultra Lx på 160hk finns tyvärr inte så många på blocket för dagen en ny 2008 kostar ca 100.000:- till 115.000:-
www.blocket.se/alvsborg/NY_Kawasaki_Ultr...44.htm?ca=11&w=3 en bra maskin men lite dyr om du letar beg.

Rxp som tidigare inlägg skrev är inte kanske den bästa familje skotern men den är skit kul att köra.
Ställ gärna fler frågor så svarar vi på dessa.
/Robban

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14156

• anlor
  • New Member
  • New Member
Tack för alla snabba svar! Jo med tre grabbar mellan 10 och 3 gäller det att hitta kul aktiviteter som alla (även jag) gillar. Om man nu satsar på en Sea-Doo, hur är det med reservdelar, har förstått att kompressorerna behöver nya brickor.. Är Kawasaki eller Yamaha billigare att äga? Mindre strul etc? Eller är det ungefär detsamma? På båtmässan kikade jag på en kawasaki för strax under 100 000, såldes av ATV i Åkersberga, kanske kan vara något.

Om man ska välja en begagnad vattenskoter, hur många timmar kan de gå om man är noga med service etc? Många tycks ju inte ha gått mer än 20-30 timmar, jag hade ju tänkt använda min.

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14157

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Den du tittade på vid mässan var den blå Kawa 15f 160hk den röda bredvid var en Ultra Lx 160hk betydligt bättre skrov för turer i skärgården 15f har dok ett fantastiskt skrov som är mycket lättsvängt med lastutrymmet är betydligt mindre på den maskinen.
/Robban

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14158

• anlor
  • New Member
  • New Member
Är Kawasakin en bättre maskin? Hur är det med drifttid, hur många timmar kan man räkna att motorn går utan problem? Min erfarenhet av Japanska hojar är att de normalt är mer driftsäkra än Jänkare, gäller det även vattenskotrar?

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14160

• offshore
  • offshore Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Är verkligen ingen expert men om man bara sumerar (vilket kanske inte är ett korrekt statiskt urval men) allt som folk varit med om på guppa så är väl seadoo och kawa kanske lika kvalitetsmässigt (räknat i antal haverier). Yamaha kanske är något bättre men de är ju också kanske mycket dyrare och inte alls samma prestanda i originalutförande som i de två tidigare nämnda.

Sea-Doo är förövrigt inte amerikanskt utan kanadensiskt.

Mvh

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14164

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Offshore skrev: Är verkligen ingen expert men om man bara sumerar (vilket kanske inte är ett korrekt statiskt urval men) allt som folk varit med om på guppa så är väl seadoo och kawa kanske lika kvalitetsmässigt (räknat i antal haverier). Yamaha kanske är något bättre men de är ju också kanske mycket dyrare och inte alls samma prestanda i originalutförande som i de två tidigare nämnda.

Sea-Doo är förövrigt inte amerikanskt utan kanadensiskt.

Mvh

Man kan nog säga att det är fler Seadoos till antal som har haft haverier, men då skall man se till sålda maskiner så är det ju så att det sälj betydligt fler Seadoos än något annat märke i Sverige. Så om man räknar procentuellt så är inte Seadoo överrepresenterade på något sätt. Däremot så har Seadoo en stor fördel det är det att det går snabbt och till en vettig penning att hitta reservdelar plus att det finns mycket att även köpa begagnat. Själv så kör jag Seadoo och kommer alltid köra Seadoo då det är till stor del dom som står för vidareutvecklingen inom PWC. Sen får Kawa och Yama folket säga vad dom vill till denna säsong så var det endast Seadoo som tog fram några nyheter. Visst Kawa och Yamas maskiner ser lite annorlunda ut till denna säsong dom valde att köpa in ny färg och dekaler för att kliva in i säsongen 2010 vilket är lite synd, Kawa hade behövt göra något mer hade varit kul om någon vågat kliva in i 300hk klubben standard maskin.

Seadoos nya motor till RXT-X.jpg

/Robban

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14183

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3

Robban skrev:
kommer alltid köra Seadoo då det är till stor del dom som står för vidareutvecklingen inom PWC. Sen får Kawa och Yama folket säga vad dom vill till denna säsong så var det endast Seadoo som tog fram några nyheter. Visst Kawa och Yamas maskiner ser lite annorlunda ut till denna säsong dom valde att köpa in ny färg och dekaler för att kliva in i säsongen 2010 vilket är lite synd, Kawa hade behövt göra något mer hade varit kul om någon vågat kliva in i 300hk klubben standard maskin.

/Robban

håller med här alltså..
varför vågar inte kawa satsa lite?
kommer dom med en helt ny modell nästa år tror ni ???
Yamaha har ju lite LULL LULL så dom går ju inte att klaga på.. sen har dom ett brett spann på vattenksotrar..
Dock gillar ja inte att FZR och FZS är i stort sätt samma
gillar heller inte att SHO FZR FZS har samma motor, men kostar så olika!!
känns bättre om man betalar för hästkrafter, inte för skrovet.
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Lämplig skoter för småbarnspappa 16 år 1 månad sedan #14187

• birgppa
  • birgppa Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
min yama behöver service var hundrade timme, seadoo efter 50? där har du anledningen till att yamorna är dyrare, inte lika trimmade som konkurenterna i original utförande och håller därför längre utan service.
Yamaha FX Cruiser SHO -

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.083 sekunder