ey_korven skrev: vet vad man ska kika efter när man kollar på skotern tänkte på slitage å skador som en oerfaren som jag inte ser?
Tjo, man kan ju lägga sig ner och kolla under skrovet efter stora grova långa repor. det avslöjjar om ägaren har kört upp på strandenupp på en ö osv.
om så finns är det värt att ta med sig en ficklampa och lysa upp i pumphuset och kolla om det är glappt mellan impeller och slit ringen.. är det misnta lilla glipa där så resulterar det i en segare acceleration och ett slappare sug mot sjön när du kör. samt toppfarten blir sämre kan diffa 15 kmh...
sen titta ner i motor rummet å leta efter kvallitets brister på kablar motorn kladdig? andra lekage..
det viktigaste är att service planen för skotern har gjorts till punkt och pricka...
fråga hur ägaren har förvarat skotern på vintern och hur han har servat skotern före vinternefter vintern osv...
även om den står i ett varmt garage så bör man ta hand om skotern då den står stilla i flera månader...
underhålls ladda batteriet, dra igneom kylar klykol så det inte rostar eller upstår korrition i kylar systemet.
kolla så han har många avlastnings punkter då den stått stilla på samma ställe i flera måander... har han stält den på 2 blockar tex, finns risk att skrovet har fått kross skador osv osv..
vad gäller försäkring så tycker jag man ska ha sin skoter försäkrad. inte bara i syfte till stöld eller att någon kör in i din skoter så den går sönder.
utan även om du gör fel ute på sjön och blir vollande till något hämskt..
---humm vad äre mer man ska tänka på

:S:S:S:

jo, jag tycker man ska köpa en svensk såld maskin. nu kan jag bara tala för seadoo då jag själv äger en sådan.
Seado tillvärkas i Canada. där ifrån skickar dom EU skotrar till finnland om jag minns fel, för där ligger BRP general agenten för scandinavien om jag inte mins fel där åxå

.
från BRP finnland skickas dom över till BRP sweden som ligger i luleå eller om det var umeå. där reggas skotrarna i ett data bas register alla skrovnummer motor nummer "ram nummer" osv, för att sedan skickas ut till underleverantörer.tex nivado.com.
det är den listan som försäkrings bolagen kommer åt för att se att din skoter är EUSverige certifierad.
liknande funkar det med yamaha och kawasaki....