Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1024

• ey_korven
  • ey_korven Profilbild Författare till inlägg
  • Junior Member
  • Junior Member
  • Tack mottaget: 0
Hej!

jag ska skaffa mig en vattenskoter i 50 -60000 kroners klassen å funderar på sea jet.
nån som vet om dessa kinamaskiner e bra? eller ska man satsa på nått annat isf vad?
Kawasaki STX-R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1025

• eken
  • eken Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Jag hade aldrig lagt ett öre på en sea jet, utan istället satsat mina pengar på en fin begagnad Yamaha, Sea Doo eller liknande. Där vet man att man får kvalité. Har hört det ena och andra om dessa kina-maskiner..
Yamaha FX SHO -08
Fogelsta 600 UVSL, 80km/h
Garmin 420 BlueChart g2 VISION

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1026

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

eken skrev: Jag hade aldrig lagt ett öre på en sea jet, utan istället satsat mina pengar på en fin begagnad Yamaha, Sea Doo eller liknande. Där vet man att man får kvalité. Har hört det ena och andra om dessa kina-maskiner..

Instämmer på detta inlägg men köp en Kina maskin om du är ut efter strul.

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1027

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
  • Tack mottaget: 3
köp en begagnad seadoo yamaha eller kawa

ej kina maskin eller dom dära sprint jet 800... ska det vara så ska det vara märke!!!!!
5.SeaDoo RXP-X 260RS-12 72h
4.SeaDoo GTI SE 155-11 60h Såld
3.SeaDoo RXT-X 260RS-10 82h Såld
2.Kawasaki ULTRA 250X-08 8h Såld
1.SeaDoo GTI SE 155-07 87h Såld

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1031

• ey_korven
  • Junior Member
  • Junior Member
ok tackar för svaren. någon som vet vad man ska kika efter när man kollar på skotern tänkte på slitage å skador som en oerfaren som jag inte ser?
Kawasaki STX-R

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1033

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay

ey_korven skrev: vet vad man ska kika efter när man kollar på skotern tänkte på slitage å skador som en oerfaren som jag inte ser?

Tjo, man kan ju lägga sig ner och kolla under skrovet efter stora grova långa repor. det avslöjjar om ägaren har kört upp på strandenupp på en ö osv.

om så finns är det värt att ta med sig en ficklampa och lysa upp i pumphuset och kolla om det är glappt mellan impeller och slit ringen.. är det misnta lilla glipa där så resulterar det i en segare acceleration och ett slappare sug mot sjön när du kör. samt toppfarten blir sämre kan diffa 15 kmh...

sen titta ner i motor rummet å leta efter kvallitets brister på kablar motorn kladdig? andra lekage..

det viktigaste är att service planen för skotern har gjorts till punkt och pricka...
fråga hur ägaren har förvarat skotern på vintern och hur han har servat skotern före vinternefter vintern osv...

även om den står i ett varmt garage så bör man ta hand om skotern då den står stilla i flera månader...
underhålls ladda batteriet, dra igneom kylar klykol så det inte rostar eller upstår korrition i kylar systemet.
kolla så han har många avlastnings punkter då den stått stilla på samma ställe i flera måander... har han stält den på 2 blockar tex, finns risk att skrovet har fått kross skador osv osv..

vad gäller försäkring så tycker jag man ska ha sin skoter försäkrad. inte bara i syfte till stöld eller att någon kör in i din skoter så den går sönder.
utan även om du gör fel ute på sjön och blir vollande till något hämskt..

---humm vad äre mer man ska tänka på :S:S:S:S::S
jo, jag tycker man ska köpa en svensk såld maskin. nu kan jag bara tala för seadoo då jag själv äger en sådan.
Seado tillvärkas i Canada. där ifrån skickar dom EU skotrar till finnland om jag minns fel, för där ligger BRP general agenten för scandinavien om jag inte mins fel där åxå :D.

från BRP finnland skickas dom över till BRP sweden som ligger i luleå eller om det var umeå. där reggas skotrarna i ett data bas register alla skrovnummer motor nummer "ram nummer" osv, för att sedan skickas ut till underleverantörer.tex nivado.com.
det är den listan som försäkrings bolagen kommer åt för att se att din skoter är EUSverige certifierad.

liknande funkar det med yamaha och kawasaki....

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1034

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
här ser man tydligt hur min slitring såg ut, efter att jag dragit upp sjögräs och lera i pumphuset, stängde av mtorn direkt men den han slipa till det där för mig :P:P:P

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1037

• ey_korven
  • Junior Member
  • Junior Member
tackar så mycket jollo för alla tippsen.
som sagt så e jag helt oerfaren av vattenskotrar så undrar hur slitringen ska se ut för att vara ok.
sen så har jag en till fråga å det e om man lätt kan dra upp wakeboard å vattenskidor me skotern utan problem?
Kawasaki STX-R

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1039

• jollo__123
  • jollo__123 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • yay
aa du kan ha seadoos klenaste vattesnkoter som är på 130 hästar och dra vattenskidorwakeboard.
men sikta högre.. för det blir roligare när det går lättare =)

asså om du kollar på min bild jag la upp där på min slitring. så ser du ju att det är slipat en ring runt impellern lixom...

så ska det inte vara. det ska sitta as tajt mot impellern. nästan så det ser ut som att impellern sitter fast i det där vita lilla röret. då är det as bra. som det ska vara =)

Re: Sea Jet? 17 år 1 månad sedan #1061

• bearni
  • bearni Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
i den prisklassen hamnar du kansk på en 2 takta typ gpr1200 lr en rx eller en xp eller liknande då e de viktigt att se näe kolv å bytt å om cyllen e slipad å liknande.
rasar de e de minst 15000.
kommer billoigare undan om du gör de själv men då ska du kunna mecka...
sen något JAG förespråkar e å blocka den separata oljesmörjningen då den på seadoo sprutar in i insugsgummit..
men kakkar detta igen e de ras på en gång...
har haft 2 st 2taktare innan ja bytte upp mig te 4taltare...
har dock ena kvar..-
dåda hadde rasat innan vi köpt dom båda hade blivit fixade på värkstad å sen har ägarna tappat intresset då de e sura slantar...
ena rasa pga att han hadde hällt i "billig" 2takts olja..
seadoos egna e inte mkt dyrare kommer inte ihåg presis men den smörjer på "rätt" sättt.
andra kaka de igen i ena slangen å raset va framme...
på den vi har kvar blandar vi nu i oljan separat rätt ner i soppan lite mer bök men man e säker på att de håller...
kontentan av detta e att de e variabelt olje insprut på dessa å varierar mellan 0,5 till 3 prosent om ja inte minns fel...
vi har kört nu en sommar med 3 prosent konstant å de enda förutom böket så får man lite tätare tändstifts byten men maskinen håller istället...

nåt JAG förespråkar iaf...
ps de skiljer på 2takts oljerna för inspruts moddelerna kontra förgasare...ds
rxp 215 länspump, atc2k hjälmkamera, lanternor, sterio, fingergas, splach guard
våga aldrig släppa gasen! :-D

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.077 sekunder