Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24921

• errieharleyminsdavic
  • errieharleyminsdavic Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Hela UIM kör efter regeln att inga ECU får bytas alt. omprogrammeras.
Till motionen har kommit ett tillägg. Antingen kör vi på som vanligt eller "förbjuder" ECU byte och/eller omprogrammering helt & hållet. Så är förslaget nu. Någon mellanvariant blir inte aktuellt.
Det finns för och nackdelar med alla beslut, jag vill inte ha för många särregler i Sverige samtidigt som jag inte vill att det skall kosta så mycket...
Om man väger för & emot så blir det jämnt i slutändan.
Jag skall på UIM`s möte 18 dec i Monaco och kommer säkert få reda på hur deras syn på det hela är.
Ni alla kan ta det lugnt, inför 2011 sker inget.
Det finns en variant, vi kan ta beslut på det nu och fastslå/avslå om ett år.
Regeln kommer inte att gälla förrän 2012 ändå pga en 2-års regel vi har när det gäller ändring av excisterande klasser. Då kan man avvakta och se vad som händer runt oss, införskaffa mer info etc. DEnna regel har vi för att skydda klasserna, har en övergångsperiod så inte någon införskaffar maskin på hösten och reglerna ändars under vintern...

MVH Håkan

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24929

• lime
  • lime Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Jag jobbar hela helgen och kommer tyvärr inte att kunna komma. Skulle varit mycket kul att kunna närvara.

Jag tycker att Stock-klassen skall hållas som en "i princip orginal skoter"-klass med låg budget och få ändringar. Gillar man att trycka in pengar i skotern och meka och pilla och vill åka fort fort fort så finns ju open-klassen!

För mig själv blir nog nästa år det sista med vattenskoter för min del pga ekonomin. Det kostar för mycket för mig och vi får se om det blir några tävlingar alls då dessa kostar ännu mer att köra (räknat kronor per körtimme). Däremot är tävlingar jävligt roliga så vi får se om jag kan spara undan lite och ställa upp i något.
Sea-Doo RXP-X 255 RS 2009 «» 62,9 kn på Garmin Colorado
Filmar med GoPro HD Hero & Tachyon XC

Den här bilden är gömd för gäster.
Var vänlig och logga in eller registrera för att se bilagan.

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24930

• srxp
  • srxp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24931

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Emil, jag med flera är i samma sits.

en säsong med tävlingar kostar minst 30tkr ++ bara i resor och soppa... att sedan 90% av rejsen enbart är fullgas från start till mål och det enbart är materialet som fäller avgörande vem som vinner hjälper ju inte till att hålla kostnaderna nere!
Tror väldigt få ställer upp på tävlingar som "utfyllnad" utan de flesta vill faktiskt köra tävlingar för att ha en chans att placera sig.

Somsagt vi måste göra något till nästa år om vi skall bli fler eller än värre inte bli färre vilket risken är stor för nu......

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24932

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Just att tävlingarna är som de är dvs fullgas från start till mål och där en apa kan göra samma jobb är ganska unikt för motorsport... de flesta andra sporter gör faktiskt FÖRAREN en insats i. Man skall vara väldigt duktig MotorCross, enduro, gokart etc förare innan det är materialet som sätter begränsingar för var och hur man placerar sig... i våran sport är det inte så (utom CC).

Malte, återigen detta är inte VM, utan lilla sverige vi pratar om med 20-30st mer eller mindre aktiva förare... där alla känner alla och väldigt få verkar vilja tävla. Vad övriga världen gör är idag ointressant, vi måste skaffa ett raceklimat som gör det intressant för svenska förare att börja/fortsätta rejsa.

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24933

• Tlrecond
  • Tlrecond Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
  • Tack mottaget: 1
Det om att inte tävlingsresultaten inte kommer in är inte så bra heller...och att tävlingar flyttas med kort varsel mm

Sen känns det lite som att det är 2 grupperingar som nästan motvärkar varan istället
för att samarbeta. det är lixom lite för mycke påhopp på varann.fast det kanske bara är jag som tycker så! ;)
Nu är ju inte jag själv med o tävlar men har ganska bra koll på vad som händer.
Jag var iallafall med på Supersaltis o hjälpte till,Och jag blev sjukt sugen på att köra när
jag var där för det var en rolig enkel tävlingsform.och det konceptet borde man jobba vidare med o göra fler tävlingar av
Säljer Trim & Orginal delar till alla märken.
Riva Racing återförsäljare
GPR SHO Turbo

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24936

• srxp
  • srxp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
I know we are in Sverige , and I m involved in racing in Sverige long time, I have motivated and bring racers to the close course races every year !, not only with talk on the forum. But the international rules are important because they ate made by person that are involved with jetski racing CC and offshore for more then 15 years, they are made in cooperation with the Manufakture Seadoo, Kawa, Yamaha, they are made in cooperation with Aftermarket companys, with pilots world wide, and also with K38 for safety aspect.

And they are made for worldwide racing, not only VM.

As you have found out in CC the pilot is very important, just create real offshore races, and you will not be able to go 100 % Fullgas all the time.

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24937

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
jag vet att du är mycket erfaren Malte och är en av världens bästa "skoterbyggare", vilket jag har stor respekt för! Men vi kan väll disskutera och ha skilda åsikter för det ;) Alla här utom ett fåtal är ju nya i sporten.... jag är väll troligtvis den som kört flest offshorelopp dock ;) Är nog väldigt viktigt att ta del av vad vi som kommer in som "nya" i sporten upplever, än viktigare att lyssna på dem som inte utöver sporten ännu.
Bevisligen fungerar ju inte det koncept vi har nu. CC rejsen lockar ju bara enstaka RA stock/open förare,väldigt få nya verkar tillkomma.
Offshore samma sak.... Vill vi ha det så?

Kostnaderna är EN stor del till problemet. ECU förslaget är ETT förslag till att minska kostnaderna... behövs många fler åtgärder och förslag, tex bättre tävlingar etc för att få igång verksamheten.

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24938

• srxp
  • srxp Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
My question is why should a reflash ECU tech rule save costs for the pilot?
If we have the old rule, the pilot can make the choice between original reflash and aftermarket ECU, and if he takes the reflash option , he has the exact same cost as with the new rule proposal !

A new Rule like UIM that you can only use the original ECU without reflashing, is not possible, as cheating will take place, and I can reflash a original ECU with the same Limiter as stock, just use a ign hard cut limiter option and a new timming table, and even a test drive can not find that out , I just need a bigger prop to get the advantage from the extra power at the same RPM as original.

We need to have tech inspection 2011 after the race for the top 4 boats, that will make the sport more professional, and there is no room for cheating, I working on a check list for the most common cheater options., even I personally think the 2010 the best pilots have get top 3 in stock class CC and Offshore.

Re: Årsmöte ! 15 år 5 månader sedan #24939

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member

mrracing skrev: My question is why should a reflash ECU tech rule save costs for the pilot?
If we have the old rule, the pilot can make the choice between original reflash and aftermarket ECU, and if he takes the reflash option , he has the exact same cost as with the new rule proposal !

+1

Sidan laddades på: 0.061 sekunder