Jag förstår inte skillnaden att köra med en väl mappad reflashad ECU mot en väl mappad Motec/Vipec. Har man bra kontakter med en duktig programmerare av reflashade ECUer så får du ju samma effekt som att köra med Motec/Vipec enda skillnaden är väl om du bestämmer dig för att börja köra open klassen istället så kan du enkelt få ny programvara till Motec/Vipec och inte behöver skicka iväg ECUn det är ju inte så att det sitter 20hk i själva Motec/Vipec utan beror på vilka komponenter som sitter i resten av maskinen eller har jag fel???
ec1 skrev: De flesta skotrar idag är begränsade elektroniskt via ECU,n och många blir därmed tvingade att uppdatera dessa för att nå bättre effekt. Finns flera vägar att gå dock reflash som kostar ca 700usd= 5000kr eller helt ny programerbara Ecu för 30-45 000kr (jag vet äpplen och päron).
Roland jag förstår inte vad skillnaden skulle vara valet är väl fritt om man vill lägga 5000:- eller 30-45000:- på en ECU i stock klassen så är det ju så att det är ju inte den som avgör om du vinner eller inte eller??
c6racer skrev: Varför tillåta reflash?
JO, det är mkt svårare att kontrollera om programvaran är original eller inte.
Och om du har kunskapen att själv (läs relativt billigt) att programmera så skall du få göra det.
Kom ihåg, detta är för att försöka hålla kostnaderna nere och öka antalet tävlande.
Är det anledningen varför man då bara skall få använda reflashade ECUer??
Ribextremeracing skrev: Om det inte föreligger någon skillnad mellan reflashed och ny Ecu, varför då tvinga in folk i reflash-leksakslandet?
Niklas det är väl lite fel att kalla reflashed för leksakslandet då detta är ett bra budget alternativ till en Motec det finns ju fördelar så som att dessa är billigare nackdelarna är ju att det är krångligare att stoppa in ny programvara av naturliga själ men det var ju en reflashed som tog SM segern i år och även i Svenska cupen i open klassen, så till nästa säsong så får vi se hur det går, ofta beror det på piloten hur det går eller har vi kommit att bli så fulländade piloter så det endaste som skiljer oss åt är tekniken.
Rickard skrev: Problemet med dagens styrsystem är att det är endast mjukvara som behöver ändras så även fast man skulle ha ett förbud så är det otroligt svårt att kontrollera fusk. det är därför detta varit på tapeten runt hela värden, tror de hävde förbudet så det skulle bli mer lika för alla så inte bara folk med kunskap eller kontakter kunde köra på andra mappar.
Bra inlägg Rickard det är bra att inte bara de med rätt kontakter får tillgång till extrafart.
Ribban skrev: Skulle vi i Stockholm Offshore sluta tävla så mister ni halva startfältet direkt, det säger ganska mycket om hur många det är som kör...
Rickard seriöst vad menar du med det? Det var ju bara Roland som körde alla tävlingar i år i offshore och du körde en av dessa vi var ju totalt 12 som körde i stock klassen om det nu inte är så att ert stall har ökat i antal vilket jag inte vet då er hemsida har varit ur funktion de senaste halvåret.
Vi är faktiskt fler som är ute på banan.
PeterB skrev: Varför fokusera så på denna ändring låt oss istället samarbeta för att få till roliga tävlingar
så det uppmärksammas (tex supersaltis var mycket bra) med lite större publik, media osv.
Men låt inte denna debatt ta kraft från vårt gemensamma mål att få till en bra och rolig
säsong istället för all pajkastning, och det är inte första gången det blir så här det tror jag i så fall är större orsak till att folk drar "öronen" åt sig för att dom undrar vad det här är för bittert sällskap som figurerar i dessa tävlingssamanhang
Ta upp det på mötet rösta om det lägg det åt sidan svårare än så är det väl inte.
Åter igen detta är väl inget problem det finns knappt några som startar i klasserna...
Jag ser fram emot en rolig säsong 2011.. 
mvh
/Peter
Håller med dig helt och hållet Peter, Super Saltis var ett mycket bra arrangemang gjort av SJRC även 2009 hade vi Hot Island Race och Gävle Offshore var en kanon tävling 2010 där GJRC stod som värd vi får försöka ha tävlingar som är roliga att köra då kommer det förare den vi körde i Uppsala var väl kanske inte helt perfekt ur synvinkel för oss då vi la oss på ett pärlband från start till mål utan någon dramatik över huvudtaget lite för plattvatten för oss stock maskiner då vi inte har samma svårighet i våra hastigheter som de som kör open i 70 knop då minsta våg blir som att köra in i en sten.
Men men nu får vi försöka ta med oss det bra till säsong 2011 och ta lärdom av det dåliga säsong 2010 för att inte göra om samma sak 2011. Eller så sätter vi oss och surar på kammaren utan att lyfta blicken inför 2011.
Just det jag har kört med en orginalbox denna säsong och kommer kanske göra det nästa också då jag vi senaste testen fått min maskin att öka fart från 58,8 knop till 64,1 knop utan att byta box detta har kostat många test timmar men inte mer än 12500:-
/Robban
Håkan skrev: Kul att många engagerar sig i frågorna som rör rekrytering och rättvist tävlande.
Det är bra det.
Jag kräver inte men jag förväntar mig att alla som lagt en kommentar om motionerna dyker upp på mötet och diskuterar detta som vuxet folk "face to face". Välkomna !
Som sagt, välkomna på lördag, maila anmälan till mig eller Svera
MVH Håkan Borgström
Skall gör mitt yttersta att komma Håkan även om det just nu ser lite mörkt ut. Men det kommer med säkerhet bli ett mycket intressant möte.
Mvh/Robban
Sådär ja nu är det fritt fram att hoppa på mig också i denna tråd.