Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig
  • Sida:
  • 1
  • 2

ÄMNE:

Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40327

• jetpilot87
  • jetpilot87 Profilbild Författare till inlägg
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Tack mottaget: 0
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40328

• jnsvensson
  • jnsvensson Profilbild
  • Junior Member
  • Junior Member
har en 07 som gått snart 200 och en som har gått 120.. inge problem med dom än i alla fall :-D

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40329

• jetpilot87
  • Premium Member
  • Premium Member
Jo det känns ju konstigt om en maskin som kostar 160-180.000 ny inte är brukbar efter 3-4 år.
När jag var i Västindien så hyrde dom ut kompressormatade skotrar. Och dom hade ju gått betydligt mer än ett par hundra timmar.

Hur dom skotrarna mådde är en annan historia :)
Med tanke på att dom tog 200£ i timmen och det var kö för att hyra dom, så lär dom ha tjänat in dom pengarna ganska snart :)
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40330

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Samma fråga kan ställas mot en bil. hur långt kan en bil rulle. Finns ju bilar som gått över 300 000mil. Allt handlar om hur man tar hand om sina prylar. Tyvärr har allt hamnat i ett konsumtionsbeteende likt leasing. Ha 2-3 år skita i prylarna och uppgradera.

Server man ofta och allmänt vårdar håller allt. Var uppe i norrland över vintern. När man åkte förbi gårdar men såväl pratade med grannar verkade de mest som man köpte nya prylar för att man ville, inte för att något var trasigt ;)

Men som med allt. efter 200h på mätaren kanske lite saker måstebytas. Men inte värre än att mkt behöver bytas på en bil som gått över 20"
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40331

• jetpilot87
  • Premium Member
  • Premium Member

hettingermarin skrev: Samma fråga kan ställas mot en bil. hur långt kan en bil rulle. Finns ju bilar som gått över 300 000mil. Allt handlar om hur man tar hand om sina prylar. Tyvärr har allt hamnat i ett konsumtionsbeteende likt leasing. Ha 2-3 år skita i prylarna och uppgradera.

Server man ofta och allmänt vårdar håller allt. Var uppe i norrland över vintern. När man åkte förbi gårdar men såväl pratade med grannar verkade de mest som man köpte nya prylar för att man ville, inte för att något var trasigt ;)

Men som med allt. efter 200h på mätaren kanske lite saker måstebytas. Men inte värre än att mkt behöver bytas på en bil som gått över 20"

Positivt svar tycker jag!
Jag köpte skotern begagnad av ett företag, men jag vet vem den f.d ägaren är, och han är en riktig pedant..

Skulle personligen ALDRIG riskera ett kompressor-ras orsakat av slarv med renovering.
Har man inte råd/ork med service & renovering, så tycker jag personligen inte att man borde köpa en skoter överhuvudtaget ;)
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40333

• hettingermarin
  • hettingermarin Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Precis. Om du vet att förra ägaren var pedant så har du nog en bra maskin.

Sen kan man läsa ofta på blocket, maskiner från -08 -09, servad vid 10h och 50h. Jaha. Där kan man snacka om att man kan referera till vad ja skrev tidigare. Antingen att man är snål eller att man är ovetande. Men självklart ska marina motorer servas varje höst ALDRIG vår, höst, just för att inte riskera kondens under vintern. Så mao ska en maskin vara servad minst lika mkt som den är år-gammal.

Ha kul i sommar! Själv är ja skoter-singel. Men kanske blir något nästa år :winner:
Återförsäljare av Respo trailer
Luma Klass III Kättinglås
Rindab:s Sortiment
www.hettingermarin.se
072-238 3900

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40336

• newbeast
  • newbeast Profilbild
  • New Member
  • New Member
Min rxt-x 08 har nu gått någonstans runt 175 timmar, och den går bättre än vad den gjorde vid 100 timmar. Känns som att livslängden på motorerna innan det börjar uppstå problem med dem är underskattade, motorn har inte visat en enda svaghet än, och drar fortfarande ifrån allt! :twisted:
Det enda möjliga jag kan komma på, är att man börjar märka av små vibrationer, tex av luckan. Men detta är en lätt sak att fixa och helt normalt. Och inte ett enda problem maskinellt än.

Motorn är alltid rejält uppvärmd innan minsta belastning samt väl skött under min ägo. Och det är väll det som fått den att hålla såpass länge...
Enligt min upplevelse så känns det som att rotax motorn har mer att ge än vad folk förväntar sig att den har. Känns som att skotrarna skrotas innan dem hinner få användas fullt ut, och tyvärr så gör ju det att vi inte kan få något direkt svar på livslängden på en kompressormatad rotax :twisted:

En gissning skulle vara att en kompressormatad motor skulle klara 400~ timmar innan den skulle behöva lite nya interna delar. Kompressorn behöver man kanske byta ut innan dess då det inte klarar av att byggas om på nytt för alltid. Men detta är såklart om den sköts bra och inte går allt för hårt :twisted:

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40337

• griffon
  • griffon Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
  • Ingen mins en fegis
  • Tack mottaget: 2
timräknaren säger inget om hur hårt den gått alltså hur slitet det är.
Vad räknar man som förbrukad motor? går tex kamkedjan av byt och körvidare.
skär en cylinder, perfekt! då har man en anledning att åka big bore!

eller är frågan hur många timmar på 30% gas motorn håller utan service?

finns en tråd om flest antal timmar i Sverige, 400+ h hade nån. SC eller inte mins jag ej.
Rasmus Westerberg RXT Open/GP #51 @ Marellracing.se
UppsalaMarinverkstad.se

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40338

• lowtech
  • lowtech Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

newbeast skrev: Känns som att skotrarna skrotas innan dem hinner få användas fullt ut, och tyvärr så gör ju det att vi inte kan få något direkt svar på livslängden på en kompressormatad rotax :roll:

En gissning skulle vara att en kompressormatad motor skulle klara 400~ timmar innan den skulle behöva lite nya interna delar. Kompressorn behöver man kanske byta ut innan dess då det inte klarar av att byggas om på nytt för alltid. Men detta är såklart om den sköts bra och inte går allt för hårt :roll:

Vilka skrotar skotrar? kan inte direkt påstå att jag nånsin hört talas om det.
Kör: Yamaha FX SHO -08

Re: Hur många timmar håller en RXT motor 12 år 6 månader sedan #40340

• jetpilot87
  • Premium Member
  • Premium Member
Måste erkänna att jag valt att göra servicen på våren!
Eftersom att jag inte har någon underhållsladdare kopplad på vintern så har Limp home mode lampan tänt sig p.g.a för låg spänning, och då har jag istället fått lämna in den på våren med.
Därför lämnar jag in den för fullservice och översyn varje vår :)

Lite offtopic kanske.. Men hur lång tid tar det för en motor att bli varm? några minuters puttrande eller?
Sea Doo RXT-X RS
GoPro HD2 Hero

• Sida:
  • 1
  • 2
Sidan laddades på: 0.083 sekunder