Min rxt-x 08 har nu gått någonstans runt 175 timmar, och den går bättre än vad den gjorde vid 100 timmar. Känns som att livslängden på motorerna innan det börjar uppstå problem med dem är underskattade, motorn har inte visat en enda svaghet än, och drar fortfarande ifrån allt!

Det enda möjliga jag kan komma på, är att man börjar märka av små vibrationer, tex av luckan. Men detta är en lätt sak att fixa och helt normalt. Och inte ett enda problem maskinellt än.
Motorn är alltid rejält uppvärmd innan minsta belastning samt väl skött under min ägo. Och det är väll det som fått den att hålla såpass länge...
Enligt min upplevelse så känns det som att rotax motorn har mer att ge än vad folk förväntar sig att den har. Känns som att skotrarna skrotas innan dem hinner få användas fullt ut, och tyvärr så gör ju det att vi inte kan få något direkt svar på livslängden på en kompressormatad rotax
En gissning skulle vara att en kompressormatad motor skulle klara 400~ timmar innan den skulle behöva lite nya interna delar. Kompressorn behöver man kanske byta ut innan dess då det inte klarar av att byggas om på nytt för alltid. Men detta är såklart om den sköts bra och inte går allt för hårt