Vill du synas här?
Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41890

  • Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Inlägg: 75
  • Karma: 2
  • Tack mottaget: 6

Dinky skrev:

johannoren skrev:

Dinky skrev:

johannoren skrev:

Dinky skrev:

johannoren skrev:

Dinky skrev:

johannoren skrev:

Dinky skrev: Tack för medhållet Johan, håller dock inte med om när du skriver att det inte finns godkända lösningar, finns en hel uppsjö av lanternor till båtar som kan monteras på skotrar, det har bl.a. KBV lyckats med... sen är nog frågan om det är speciellt snyggt? men det är en annan fråga, men som sagt försök göra det bästa av situationen så ni syns och uppfattas som just det flytetyg som ni framför, både för ert och andras bästa.

Sjövett och en nypa sunt förnuft räcker långt


Formulerade mig lite dåligt, såg det själv nu när jag läste vad jag skrivit ;) Självklart så finns det godkända lanternor på marknaden, men som dom ser ut så kan man ju lika gärna skita i att ta fram skotern... Det ser inte klokt ut. Och sen då måste man ju ha en topp lanterna som är monterad minst 1m ovanför sido lanternorna, hur skulle det se ut? Då säger ni säkert att man kan ha en stång med en lanterna på som man sätter dit när det blir mörkt, och ja absolut det kan man ha. Men vart gör man av den undertiden man inte behöver använda den? Den får iaf inte plats i skotern.

Sjövett och sunt förnuft som sagt, det kommer man långt med!

//Johan Guppa.se


En teleskop stång får du nog plats med :unsure:
Annars varför inte en lampa på huvudet......
Skämt o Sido
Var och en tar ansvar för sina egna handlingar...


Absolut, och den skulle säkert hålla i 2 sekunder när den ligger och skramlar runt i något fack. Nae då men har man bara en akter, och två sido lantärnor så är det ju inge problem för andra förare att upptäcka dig samt att se vart du är på väg.

Ska som sagt försöka få plats med vitt ljus både fram och bak. Men jag måste hitta några diod moduler som får plats där jag tänkt montera dom :P


Man kan ju vända och vrida på allt utan att finna lösningar, tycker du det är sjövett att bara ha sido- och akterlanternor på en skoter så är det ditt val


Om du hade läser min tidigare post så ser du att jag ska montera dioder där det passar så fort jag får tid... Har man lanternorna där mina är placerade idag så är sjövett att INTE åka när det har mörknat... Så placeringen idag har inget med sjövett att göra... Har både förarintyg samt skepparexamen så min kunskap och utövande av sjövett är det inget fel på...


Bra då har du kunskapen om vad som gäller. Det jag inte förstår är varför du lägger ned tid och kraft på att montera lanternor, när det som du själv skriver är sjövett att inte åka när det mörknat med din lanternplacering...


Helt ärligt så var det mest för skojs skull, men sen så räckte inte tiden till förra säsongen för att montera dom två vita. Har alla grejer till det, men bara inte haft tid. Ska försöka få tid att göra det innan den här säsongen är över ;)

Har du monterat lanternor på din ännu? Du har en kawa va? Tänkte göra en DIY tråd på forumet med tips på placeringar av lanternor. Kan vara bra med bilder osv till medlemmarna då :)

//Johan Guppa.se


Får jag för mig att montera lanternor så kan jag självklart dokumentera o lägga ut här på Guppa.


Låter bra!
2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41893

  • hixxey
  • hixxey Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
  • Inlägg: 130
  • Karma: 3
  • Tack mottaget: 13
Jag sökte runt en hel del innan jag monterade och kom fram till att det finns inget snyggt sätt som är lagligt, men eftersom det är billigt och ett enkelt ingrepp på skotern förutom ett par borrade hål så gjorde jag det, jag åker inte när det är mörkt, men ifall det råkar skymma någon dag när jag är ute så vill jag ha något, något är alltid bättre än inget enligt min mening. Nu syns jag.

mina lanternor är exakt samma som sitter på denna skotern och dem är monterade på samma ställe. Syns gör man.

#147
Karlstad Jetracing

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41911

  • wicke
  • wicke Profilbild
  • Besökare
  • Besökare
Hej
Som ny i den här världen (vattenskoter) och efter ha läst igenom tråden.
Jag anser mig ha en ganska god sjövana efter ganska många års båtåkande både motorbåt och även en del segelbåt, funderar nu på att skaffa mig en skoter, men börjar bli tveksam när respekten för framförande av farkoster på sjön i mörker ligger på den här nivån hur är det i andra frågor?
Har man inte rätt lanternor för den farkost man framför så har man inte på sjön att göra när det är mörkt
Jag anser att säkerheten måste få gå i första rum oavsett om man tycker det är snyggt eller inte på en skoter, lanternor är förbaske mig ingen styling!!!
Det är bl.a. sådana här saker som gör att skoteråkare i vissa läger betraktas som pest.

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41913

  • Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Inlägg: 75
  • Karma: 2
  • Tack mottaget: 6

wicke skrev: Hej
Som ny i den här världen (vattenskoter) och efter ha läst igenom tråden.
Jag anser mig ha en ganska god sjövana efter ganska många års båtåkande både motorbåt och även en del segelbåt, funderar nu på att skaffa mig en skoter, men börjar bli tveksam när respekten för framförande av farkoster på sjön i mörker ligger på den här nivån hur är det i andra frågor?
Har man inte rätt lanternor för den farkost man framför så har man inte på sjön att göra när det är mörkt
Jag anser att säkerheten måste få gå i första rum oavsett om man tycker det är snyggt eller inte på en skoter, lanternor är förbaske mig ingen styling!!!
Det är bl.a. sådana här saker som gör att skoteråkare i vissa läger betraktas som pest.


Hej! Kul att du funderar på att skaffa skoter!

Jag åker nästan aldrig när det är mörkt ute med skotern, har båtar om jag skulle vilja ta mig någonstans på natten. Både säkrare och bekvämare i mitt tycke.

Men jag har valt att montera "icke-godkända" lanternor på min enbart för att jag har mitt landställe på en ö, tar alltid med mig skotern hem där ifrån när jag ska va hemma ett par dagar. Men åker jag ut dit sent på kvällen och ska lägga i skotern samt åka över till ön så är det alltid skönt att ha något som lyser på skotern.

Har ca 5 minuter i 15-20 knop över till ön ifrån fastland. Har då även en båt som körs av någon annan framför mig.

Tror inte att någon på det här forumet har dålig respekt för sjön eller någon annan. Dock så finns det idioter där ute som framför skotern på helt fel ställen i närheten av stränder där folk badar osv. Tycker absolut inte att denna tråda ska förstöra ditt kommande nöje!

//Johan Guppa.se
2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41914

  • john w
  • john w Profilbild
  • Offline
  • New Member
  • New Member
  • Inlägg: 5
  • Tack mottaget: 0
Man får väl försöka sträva mot att få till en så riktig lösning som det går. Visst att köra i mörker med tvivelaktiga lanternor kanske inte är optimalt, men dessa hembyggen är ju trots allt rätt nära riktiga även om ljusvinklarna kanske inte stämmer + att toplanterna saknas. Fortfarande bättre än inget alls.

Jag personligen skulle aldrig orka uppfylla dessa krav med toplanternor mm. Seriöst.
Sea-Doo Spark 90HO IBR 2UP, Pineapple

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41916

  • wicke
  • wicke Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

john w skrev: Man får väl försöka sträva mot att få till en så riktig lösning som det går. Visst att köra i mörker med tvivelaktiga lanternor kanske inte är optimalt, men dessa hembyggen är ju trots allt rätt nära riktiga även om ljusvinklarna kanske inte stämmer + att toplanterna saknas. Fortfarande bättre än inget alls.

Jag personligen skulle aldrig orka uppfylla dessa krav med toplanternor mm. Seriöst.


Seriös, ja verkligen, skyll på orka den dagen det händer något, tänk efter före, tack

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41918

  • hixxey
  • hixxey Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
  • Inlägg: 130
  • Karma: 3
  • Tack mottaget: 13
.
#147
Karlstad Jetracing
Följande användare sa tack: Johannoren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av hixxey.

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41924

  • hixxey
  • hixxey Profilbild Författare till inlägg
  • Offline
  • Administrator
  • Administrator
  • Seadoo RXP-X 260
  • Inlägg: 130
  • Karma: 3
  • Tack mottaget: 13
Sjövett

Självklart är lagar och regler till för att efterföljas, vad gäller respekten för framförande av vattenskoter så skulle jag vilja påstå att den är väldigt hög här på Guppa, det finns inga bra lösningar på lanternor vad gäller vattenskoter. Gör man som kustbevakningen och fäster en stång bak så gör man ett stort ingrepp på sin skoter och riskerar att det kryper in vatten. Jag tror heller inte det är särskilt många av oss som kör när det är mörkt men om någon gör det så anser jag att något är bättre än inget. Jag blev stoppad i somras av en kustbevakare på skoter som ville kolla upp min båt då vi åkte hem på kvällen, han tyckte akter lanterna såg märklig ut, vilket den gjorde den hade gått sönder under kvällen och en polare satt med ficklampa bak och lös.

Kustbevakaren sa att det givetvis inte är rätt men att det är bättre än inget lyse alls. Vi diskuterade just då vattenskoter och han sa att det tyvärr inte finns några bra lösningar för vattenskoter men att vi på kustbevakningen anser att man försöker ha någon form av belysning på vattenskotern om man rör sig i skymning för även om det inte är regelrätt så är det bättre än inget ljus alls.

Jag föreslår att dem som vill diskutera vidare placering, lagar, och bestämmelser om lanternor skapar en tråd och tar det där, jag vet vad som gäller och är inte intresserad av att fästa någon stång eller borra i min vattenskoter. Jag skapade tråden för dem som vill utbyta tips och försöka komma så nära laglig placering av lanternor som möjligt, för oss som ser lite i gråzonen men ändå har sjövett nog att anse att något är bättre än inget.


#147
Karlstad Jetracing

This message has an attachment image.
Please log in or register to see it.

Följande användare sa tack: Johannoren

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Last edit: av hixxey.

Lanternor Sea Doo RXP 2007 - Bilder 10 år 2 månader sedan #41925

  • Johannoren
  • Johannoren Profilbild
  • Offline
  • Moderator
  • Moderator
  • Inlägg: 75
  • Karma: 2
  • Tack mottaget: 6
Bra svar hixxey. Har polare som själva varit med om samma sak, en kustbevakare stannar dom då dom åkte vattenskoter i skymningen, han påpekade just lanternor när det skymde. Polaren slog på sina led lanternor och kustbevakaren blev mest imponerad av att han hade något överhuvudtaget som lös. Han menade, precis som den du pratade med, att det var bättre än inget. Tycker vi har kommit tillräckligt långt i diskussionen ang sjövett osv.

Vidare inlägg i denna tråd bör enbart röra tips på andra installationer samt uppskattning till hixxey för att han delar med sig av sin installation.

//Johan Guppa.se
2009 SeaDoo RXP-X 255 RS RivaRacing
2012 Yamaha VX Deluxe
1999 Yamaha GP1200R

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Sidan laddades på: 0.103 sekunder
Powered by Kunena Forum
Logga in  \/ 
x
x
Registrera  \/ 
x

VÄLKOMMEN!

Guppa.se är mötesplatsen för oss i Sverige som åker vattenskoter och
jetski. Här hittar du:

  • Senaste nyheterna
  • Forum med samlad kunskap och erfarenheter
  • Bloggar
  • Tävlingskalender och resultat
  • Webbshop med noga utvalda produkter

Självklart är det gratis att bli medlem!

 

Bli medlem

HÄNDER I FORUMET

Senaste forumtrådarna

  • Inga inlägg att visa.

Vem är online?

Vi har 231 besökare och en medlem online

  • djlarsan

TÄVLINGAR & EVENTS

« Maj 2024 »
Mån Tis Wed Tors Fri Lör Sön
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31