Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7752

• jowel
  • jowel Profilbild Författare till inlägg
  • Elite Member
  • Elite Member
  • Tack mottaget: 0
Hej,

Detta inlägg är riktat till Sthlm Off-Shore.
Vi är många nu som har kraftigt tröttnat på allt gnäll om plattvatten eller off-shore vad beträffar race.
Vi lever i Sverige, Norden och våra väderförutsättningar är blandat väder med skalan plattvatten till ca 2 meter vågor som högst. Antingen väljer ni de lopp som ni vill köra där ni är säkra på att våghöjden är över x cm eller så kör ni hela rangen av de tävlingar som kommer att erbjudas framöver. Men vi/jag skulle vara mycket tacksamma om er "plattvattendiskussion" kunde hållas internt i er klubb framöver.

Vänligen Niklas

RIB EXTREME RACING

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7759

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

RIB Extreme skrev: Hej,

Vi är många nu som har kraftigt tröttnat på allt gnäll om plattvatten eller off-shore vad beträffar race.
Vi lever i Sverige, Norden och våra väderförutsättningar är blandat väder med skalan plattvatten till ca 2 meter vågor som högst. Antingen väljer ni de lopp som ni vill köra där ni är säkra på att våghöjden är över x cm eller så kör ni hela rangen av de tävlingar som kommer att erbjudas framöver. Men vi/jag skulle vara mycket tacksamma om er "plattvattendiskussion" kunde hållas internt i er klubb framöver.

Vänligen Niklas

RIB EXTREME RACING

Lugn och fin nu Niklas. :)

Alla vill ju vinna såklart, annars är det ingen mening att ställa upp i mitt tycke. Därför sållar jag
lite bland tävlingarna, precis som du skriver, inte svårare än så.
Förstår inte din frustration bara, alla får väl ha sin åsikt?

Jag kommer nog tyvärr inte kunna köra saltsjöloppet heller av flera anledningar, hoppas du inte blir skitsne. :)

Med vänliga hälsningar!

Richard Ström
Kawasaki ultra 250x
GPS: Colorado 300

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7763

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
oj oj vilka problem ;)

Nu är det ju så att vi vill köra och blir inbjudna till Offshore rejs... då borde ju dessa rejs också köras offshore och ej på egna banor som går mer inomskärs på plattvatten. Självklart kan vi inte påverka vädret men vi kan påverka arrangörerna vilka sträckningar rejsen skall gå.

Alla jag pratat med tycker plattvatten rejs är dötrist (t.ex rejset ute i Jungfrusund så slutade 50-70% att köra efter halva rejset då det var platt och redan klart vem som hade snabbast skoter och ingen utmaning i form av sjö etc fanns kvar)...
för att inte tala om publiken.. hade t.ex ett par polare som var och kollade på Rosis, de tyckte det såg trist ut när vi for förbi sittandes på våra fåtöljer (vilket jag också tyckte det var) istället för att komma hoppandes i spektakular luftfärder.. jämför detta mot Smögen där Skoter åkarna fick MYCKET intresse pga vår häftiga framfart!
www.offshoreracing.se/Smogen_090717h.htm

Som sagt ganska övertygad om att majoriten av förare och publik vill köra i sjö och då kan man ju påverka arrangörer att förlägga banan så att vi får större sannorlikhet för det.

Är ju ganska lätt att inte delta i disskutioner eller låta bli att läsa om man tycker det är ointressant ;)

Trevlig kväll boys ;)

/ Roland Ström

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7770

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Ribban skrev:

RIB Extreme skrev: Hej,

Vänligen Niklas

RIB EXTREME RACING

Lugn och fin nu Niklas. :)

Alla vill ju vinna såklart, annars är det ingen mening att ställa upp i mitt tycke. Därför sållar jag
lite bland tävlingarna, precis som du skriver, inte svårare än så.
Förstår inte din frustration bara, alla får väl ha sin åsikt?

Jag kommer nog tyvärr inte kunna köra saltsjöloppet heller av flera anledningar, hoppas du inte blir skitsne. :)

Med vänliga hälsningar!

Richard Ström

Självklar så vill man väl vinna det vill väl alla men skall alla bara köra tävlingar som man kan vinna så lär det inte bli något större drag runt evenemang om det är så att alla som kör ett visst märke bara kör vissa tävlingar. Det blir ju inte direkt lättare att skaffa sponsorer för tävlingar om det endast blir de närmast sörjande som kommer. Efter Rosis så var publiken mycket positiva till att PWC var med och körde. Och skall vi få fart på tävlandet med fler tävlingar för Offshore så får fler ställa upp och tävla även om man vet att just den tävlingen så har man kanske inte de bästa förutsättningar. Men va fan nästa kanske är som handen i handsken och då får man tvåla ditt någon som snott första platsen på tävlingen innan. Annars kan man ju skita i hela grejen ju fler som kör varje tävling desto större publik, publicitet, mer intresse från sponsorer att synas och fler som vill börja tävla. Jag kör min första tävling den 29/8 Saltsjöloppet och kör OPEN med en RXT-05 med extra lull lull jag vet att jag är inte i närheten av det kraft övertag Niklas har men allt kan hända när man kör tex folk som felnavigerar, motor ras, bestämmer sig för att hoppa av skotern i 66Knop, eller inte kör smart allt kan hända loppet är inte över fören man passerat mållinjen och protesterna är inlämnade och tävlings ledningen har satt upp resultatet.
Plattvatten eller inte det roliga är ju att träffas och köra mot varandra än så länge så är cirkusen ganska så lite men passa på att vara med att bygga upp denna så att det bli stort i Sverige. Guppa växer så att det knackar snart gör även Offshore tävlandet det också då slipper vi att köra Safari race eller skoter parader utan kan köra grymma tävlingar med grymma prisutdelnings fester. Det måste ju ändå vara roligast att tävla då det är på riktigt eller???
Med vänliga hälsningar
Robert Westerlund
Tänk tanken om det bli så här eller något åt det hållet.
... re=related

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7786

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Du har så rätt Robban!

MEN, att jag enbart kör dom tävlingarna som jag har vinstchans på ser inte jag någon anledningen att
nån ska klaga på.. Varför körde inte Niklas Smögen??

Är det inte tråkigt att plånboken ska bestämma vem som ska vinna??

Offshore är enligt mig att köra fort i hög sjö, annars är det heelt värdelöst!!

rundbana/closecourse däremot är en helt annan sak, då kanske det kan vara lite match iaf
vid plattvatten.

Ursäkta Niklas, men du kommer nog få höra det här snacket i fortsättningen också.
Inget illa menat av oss, hoppas du förstår det.

/Richard
Kawasaki ultra 250x

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7787

•  Profilbild
  • Besökare
  • Besökare

Ribban skrev: Du har så rätt Robban!

MEN, att jag enbart kör dom tävlingarna som jag har vinstchans på ser inte jag någon anledningen att
nån ska klaga på.. Varför körde inte Niklas Smögen??

Är det inte tråkigt att plånboken ska bestämma vem som ska vinna??

Offshore är enligt mig att köra fort i hög sjö, annars är det heelt värdelöst!!

rundbana/closecourse däremot är en helt annan sak, då kanske det kan vara lite match iaf
vid plattvatten.

Ursäkta Niklas, men du kommer nog få höra det här snacket i fortsättningen också.
Inget illa menat av oss, hoppas du förstår det.

/Richard

Varför inte Niklas körde i Smögen vet jag inte förmodligen för mycket jobb med tanke på att det är högsäsong för Rib Extreme med mycket bokningar.
Det är klart att det finns en del sanning i att det kostar en hel del att få en skoter att röra på sig så pass mycket. Men det är väll därför det finns olika klasser så som Stock och Open blir vi tillräckligt många som kör så är inte det ett problem tycker jag.
Det är lite som Formel 1 det stall som har de största sponsorerna har de största utvecklings möjligheterna för sina fordon. Men ni i Stockholm Offshore kör ju Stock så ni tävlar ju inte mot Niklas egentligen men blir det alltid typ 10st som kör då blir det ju så att man slår ihop klasserna och många tror att alla skotrar kör under samma förutsättningar men är det typ 30st skotrar som kör varje tävling och hälften stock och hälften open då blir det ju en viss skillnad nu gäller det att förs och främst att bygga sporten då det inte har funnits allt för många tävlingar att köra eller hur?
Men jag håller med Niklas att vi kan hålla snacket om plattvatten tävlingar ner lite grann för det främjar ju inte till att fler vill börja tävla, vi alla vill väl att detta skall bli stort där vi har en egen cup/SM. Så man får väl säga

"Be a good sports"

Good sportsmanship encompasses many aspects of a man’s character, the most fundamental being respect. The good sportsman respects both his teammates and his opponents as equals. He plays with integrity. A win that does not come fairly holds no satisfaction for him. He is honest in his dealings with opponents, because he treats them the way he wants to be treated. He is unselfish in his desire to see all his teammates participate and enjoy the game. He is humble in his victories, and has the proper perspective on his losses. In short, the qualities that goes with a good man are the same ones that contribute with being a great sportsman.

Alla slutar ju inte köra bara för att Michael Schumacher var helt överlägsen på vissa banor med sin Ferrari men det blev nya regler för hur man fick trimma och vilka mod man fick göra så att alla skulle ha större chans. Om man tar tex NAKAJIMA, KAZUKI han har endast haft en 9 placering som bäst men likväl så kör han alla tävlingar och kommer inte stå högs upp på pallen 2009 i alla fall.
Om vi alla kör allt vad tyget håller så kommer detta bli riktigt bra inför säsong 2010 med många och roliga tävlingar. Niklas och jag pratade om att tex tävlingar så som Lidingö runt typ 3varv, Riddarfjärden super course eller nåt åt det hållet så var nu med och håll tävlingarna flytande tills vi är så många så att man kan välja och vraka vilka lopp man vill köra så att inte hela grejen dör ut och det blir typ 3-4 tävlingar per år varav 2 med bra och höga vågor för lite dramatiska hopp.
/Robban

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7793

• ec1
  • ec1 Profilbild
  • Platinum Member
  • Platinum Member
Robban, har du kört rejs på plattvatten?
Efter 100meter vet man vem som kommer vinna, då det redan utkristalliserats vart man ligger till fartmässigt.
Att åka omkring och vänta på andras olycka iform av att de skall sjunka eller gå sönder tycker inte jag är rejsing..
Plattvatten rejsing är till stordel en mätning av hur mkt stålar man plöjer in i sin skoter, (inget fel i det, tycker det är kul att det finns olika klasser, tyvär gäller detta ju även stock klassen då det finns mkt man kan göra i den med t.ec ECU för 4500usd..) men förarskicklighet mm är ju totalt åsidosatt. kör man när det är sjö kan de flesta vinna då Fysik, förarskicklighet och big balls kommer mer till användning än plånboken.... själv fick jag t.ex stryk av Christian i Smögen på fredagen trots att jag åker med 50-100hk mer än honom..

Finns fler aspekter i detta, tjusningen med skoter tycker jag är att det är ett fordon man kan använda ena dagen till att åka till landet med och nästa helg åka rejs med... skall vi alla bygga plattvatten skotrar så blir de för extrema för att använda som "vanligt fordon".. hade en disskution med SVERA för ett par veckor sedan då de trodde så skulle bli fallet, jag trodde inte det men kanske hade fel...

Vi kör ju pga att vi tycker om att åka skoter och rejsa, men för egendel tycker jag det rent av är tråkigt att åka om det ej är vågor (finns ingen utmaning och 60knop är inte speciellt snabbt utan dramatik). Finns inte på kartan för mig att lägga ut tusentals kronor på att köra rejs jag inte tycker är roligt.

Som sagt vi kan inte påverka vädret, ibland är det mer vågor ibland mindre.... men vi kan påverka arrangörerna så vi inte åker mer platt än nödvändigt ;)

Eftersom vi kör Offshore rejsing, kan ni definiera vad ni tycker det innebär??

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7824

• -sho-
  • -sho- Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Det är ju ingen sport om vilken tjockis som helst kan sitta och hålla full gas i 40 distans. Racing ska vara fysiskt krävande annars...

Nedan är definitionen av offshore. Att det sedan kan vara olika väderlek mm. är det ju inget man kan göra åt, men man kan ju inte korta ner banorna och lägga dem inomskärs. Maskinerna ska byggas för att passa rejsen, rejsen ska inte byggas för att passa maskinerna...

"Offshore PWC Racing involves racing PWC offshore i.e., in the open ocean off the coast where the PWC racer encounters mother nature, her swells, sharks, kelp and cross chop at high rates of speed. True offshore racing does not involve riding in salt water behind a break wall there to offer protection from the elements. Offshore racing and riding involves big waves, chop, tanker wakes, possible fog and big ocean; this is truly offshore riding and racing. Offshore PWC racing attracts a very special breed of racer that has true endurance to race PWC in rough water for long distances. The offshore racer must be able to tolerate a great deal of pain. He/she must be able to endure the potential violence inflicted on the human body that only the open ocean can inflict on man/woman and PWC Machine at a high rate of speed. It usually involves long distances (at least 50 miles) and straight lines that involves some navigation skill."

/#76 Ola Laquist

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7866

• rf_racing
  • rf_racing Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member
Hej på Er alla.

Här har ni en ny medlem som ni kommer att få se mer av framöver :) Jag har för avsikt att börja tävla nästa säsong, ingen erfarenhet av vattenskoter över huvud taget - kört typ 10 minuter. Däremot har varit aktiv inom offshore i mer än 15 år i flertalet klasser, har startat i runda slängar runt 60-70 offshorerace varav 12 Roslagslopp. Hoppas jag kan ta med mig lite av den erfarenheten. Är riktigt kul att vattenskoter nu kör tillsammans med båtar, är övertygad om att fler båtåkare kommer att skaffa vattenskoter och börja tävla.

Denna typ av diskussion plattvatten vs offshore har nog förekommit sedan första offshoretävlingarna skapades. Över tid så kommer tävlingarna att ändra karaktär, ta t.ex. Roslagsloppet. I år var det plattvatten hela sträckan. Förra året var det blandad sjö med vissa sträckor plattvatten och vissa sträckor med sjö med en våghöjd på runt 1,5 meter. Vissa år har vi haft hård sjö och svår dimma :) Ska man över tid vara framgångsrik i offshore tror jag i alla fall att det krävs att man behärskar både plattvatten och grov sjö, man får rigga efter förhållandena som råder. Även havet kring Smögen kan vara lugnt.

Sverige har en tradition av att anordna offshorerace i relativt skyddade vatten, dock med inslag av betydligt svårare navigation än i exempelvis i vårt grannland Norge där många race går på öppet vatten i med enklare navigation.

Detta är ett första inlägg från en total novis men det skall bli riktigt kul att möta Er nästa år.
Kawasaki Ultra 300x 2013 Green Edition #32
<a class="postlink" href="www.facebook.com/freijracing" onclick="window.open(this.href);return false;">www.facebook.com/freijracing
Freijracing.se

Re: PLATTVATTEN VS OFF-SHORE 16 år 8 månader sedan #7878

• yaruman
  • yaruman Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member

RF_Racing skrev: Hej på Er alla.

Här har ni en ny medlem som ni kommer att få se mer av framöver :) Jag har för avsikt att börja tävla nästa säsong, ingen erfarenhet av vattenskoter över huvud taget - kört typ 10 minuter. Däremot har varit aktiv inom offshore i mer än 15 år i flertalet klasser, har startat i runda slängar runt 60-70 offshorerace varav 12 Roslagslopp. Hoppas jag kan ta med mig lite av den erfarenheten. Är riktigt kul att vattenskoter nu kör tillsammans med båtar, är övertygad om att fler båtåkare kommer att skaffa vattenskoter och börja tävla.

Denna typ av diskussion plattvatten vs offshore har nog förekommit sedan första offshoretävlingarna skapades. Över tid så kommer tävlingarna att ändra karaktär, ta t.ex. Roslagsloppet. I år var det plattvatten hela sträckan. Förra året var det blandad sjö med vissa sträckor plattvatten och vissa sträckor med sjö med en våghöjd på runt 1,5 meter. Vissa år har vi haft hård sjö och svår dimma :) Ska man över tid vara framgångsrik i offshore tror jag i alla fall att det krävs att man behärskar både plattvatten och grov sjö, man får rigga efter förhållandena som råder. Även havet kring Smögen kan vara lugnt.

Sverige har en tradition av att anordna offshorerace i relativt skyddade vatten, dock med inslag av betydligt svårare navigation än i exempelvis i vårt grannland Norge där många race går på öppet vatten i med enklare navigation.

Detta är ett första inlägg från en total novis men det skall bli riktigt kul att möta Er nästa år.

Tjena !

Skitkul att du ska börja gasa skoter! :)

Jag tycker ändå det är lite skillnad att jämföra båtar och vattenskotrar på plattvatten..

En båt kan du påverka toppfarten mer genom att hissa motorn mer, byta proppeller m.m
Ju högre/mindre våtyta du åker ju fortare går det.

En vattenskoter är helt odramatisk i full gas på plattvatten p.g.a att jetten "suger" fast skotern på ytan.
Det går liksom inte att ändra så mycket..
Kawasaki ultra 250x

Sidan laddades på: 0.073 sekunder