Välkommen, Gäst
Användarnamn: Lösenord: Kom ihåg mig

ÄMNE:

Fråga från läsare ang avstängning av kylvatten. 14 år 1 månad sedan #34461

• kenken
  • kenken Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Tack mottaget: 0
Tjeenare!

Ännu en fråga kring den där ventilen/avstängaren till inkommande kylvatten, tror du att de har nån betydelse ifall ventilen stryper flödet lite iom. att den har lite mindre innerdiameter än vad slangen har..

Tack!

Be Logga in eller Skapa ett konto ansluta till konversationen.

Svar på läsar inlägg från KenKen. 14 år 1 månad sedan #34496

• teamenergizer
  • teamenergizer Profilbild Författare till inlägg
  • Senior Member
  • Senior Member

KenKen skrev: Tjeenare!
Ännu en fråga kring den där ventilen/avstängaren till inkommande kylvatten, tror du att de har nån betydelse ifall ventilen stryper flödet lite iom. att den har lite mindre innerdiameter än vad slangen har..
Tack!

Nej det gör inget så länge inte innerdiametern blir för lite då jag antar att du kör en original maskin.
Team Energizer kör Seadoo RXT-X 260RS

Ett byggprojekt genom ett samarbete med Nivado & V-Tech

www.teamenergizer.se

Dags för V-Tech att kliva in i projektet. 14 år 1 månad sedan #34497

• teamenergizer
  • Senior Member
  • Senior Member
På Onsdag så börjar vi med fas 2 av trimningen av maskinen. Vi kommer eftersom detta blir en mappning som är helt anpassad till just denna maskin att koppla ur original kablarna dör att sätta dit ett kablage som har dubbla avläsnings möjligheter istället så en kabel går till ECU´n och en går till datorn som kommer övervaka all körning under testperioden. Denna info kommer V-tech att övervaka så att alla värden är perfekta, vilket de inte varit innan då jag under förra året hade en mappning från Les Cooke då denna mappning har gjort att maskinen gått för snålt.

Därför känns det extra tryggt att låta V-tech göra detta. De sitter på kunskapen att få till detta helt perfekt, Det är inte för intet att folk med Ferrari, AMG, Lamborgin och flera andra bilägare med presstandard bilar vänder sig till V-tech för att optimera och få en effekthöjning av deras ögonstenar.

Som sagt på Onsdag så rullar den ner till Nykvarn igen för att på börja testperioden, vi vet att många värden kommer vara lite konstiga med tanke på temp i vattnet och i luften så den slutgiltiga mappningen kommer senare men maskinen kommer ha en mappning för olika temperaturer i vatten och luft. Typ en vår mappning, en sommar mappning och en höst mappning. Detta mest för att vi har möjligheten att göra detta med detta system då de olika mappningarna kommer att ligga i en handenhet som jag själv kan ändra genom att koppla in handenheten i diagnostik uttaget i skoter och genom ett enkelt handgrepp skicka in programvaran i ECU´n.

Mer om detta kommer vi att både vissa och berätta om senare här en lite video på hur det går till, denna video är framtagen till 4-Tecperformance i USA.

Mer kommer inom kort....

www.teamenergizer.se

Svar från KenKen. 14 år 1 månad sedan #34504

• kenken
  • kenken Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Nja den är nog inte helt orginal.. den kommer att bli ungefär som en RXP-X.. så.. våg inte säg såhär direkt hur stor innerdiameter ventilen har.. :roll:

Dags för första vattentesten 7/3-2012 14 år 1 månad sedan #34534

• teamenergizer
  • Senior Member
  • Senior Member
Ja Onsdagen den 7/3 i dag alltså så blir den första vattentesten av det nya trimmet. Vi har hittat öppet vatten i Södertäljekanalen som är helt fritt från is. Självklar så kommer vi ha med oss en extra skoter som säkerhetsskoter då tester i så här kalla vatten näst intill kräver detta om man är lite normalt funtad. Martin från Nivado kommer tillsammans med Jonatan från V-tech övervaka alla siffror som skotern spottar ur sig så att vi kan på plats gå igenom mappningen av maskinen och även testa olika spridare. Självklart så kommer vi att montera på GPS och även se till att försöka filma detta.

Vi får återkomma under morgon kväll med lite mer info om dagen. Då vi så fort vi är färdiga åka till mässan för att fortsätta sprida budskapet om hur fantastiskt roligt det här med vattenskoter är. :winner:

Ses snart igen.....

www.teamenergizer.se

Läsar inlägg. 14 år 1 månad sedan #34543

• tjackavolvo
  • tjackavolvo Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Hur gick det mannen ?

Inte avundsjuk på att sitta på en skoter idag brrrrrr trots man är skoter skadad ;-)
Team Beavers Vi Som Kör På Höjden !
Yamaha FZR 2012 !
GoPro HD2 Kamera
<a class="postlink" href="www.iceman.se" onclick="window.open(this.href);return false;">www.iceman.se

Ingen provkörning den 7 Mars tyvärr. 14 år 1 månad sedan #34549

• teamenergizer
  • Senior Member
  • Senior Member
Det var ju idag som vi skulle provköra maskinen för första gången efter vinterns arbete med motorn.

Men det gick ju så där får vi nog lov att säga, för 3 dagar sedan så var det öppet vatten äntligen i Södertäljekanal som vi väntat på detta. Sen ville kung Borre att det skulle vara skit kallt på nätterna så när vi kom ner till Pershagen för att sjösätt maskinen, jag iförd överlevnadsdräkt och Martin med extra skoter om något skulle hända. Vi var tokladdade GoPro´n var laddad skotern var laddad med all mätutrustning av alla de slag allt var klart utom den lilla detaljen det hade blivit skridsko förre i hela kanalen :mad2: :mad2: :mad2:

Ja tydligen så skulle det inte bli något testande idag, så kan det vara ibland så ni får nöja er med lite bilder på mätutrustningen som är monterad i maskinen för att förse V-techs Jonatan & Nivados Martin med datagodis.

Innovate 6.jpg

Det är mycket sladdar som ni ser, men det ser ut så här när det är många mätpunkter som skall mätas. Som tex Lamda, avgastemp, avgastryck plus en hel massa andra mätpunkter som jag kommer få återkomma med lite mer noggrant då jag kommer låta Martin förklara detta.

Nu kommer vi att passa på att byta ut lite original slangar då dessa är lite för klena för att få vara med i detta bygge då vi vill ha en driftsäker maskin utan några brustna slagar som inte tål trycket.

Vi återkommer när isen gått.......

www.teamenergizer.se

Läsar inlägg. 14 år 1 månad sedan #34550

• g-sson
  • g-sson Profilbild
  • Senior Member
  • Senior Member
Härligt projekt, kul och intressant läsning.
Tråkigt med provkörningen. Ni får komma ner till Småland och testa, har öppet vatten här!

Körde vattenskoter första gången för i år i Lördags. 3 Mars !! :)
Så vintern blev lite över 60Dagar för mig, körde 24 Dec senast förra året! Men nu är säsongen igång igen! :)

(Och JA jag kör självklart med torrdräkt)

Lycka till med årets tävlingar, ses på PWCet
/G-sson

-Åk före du, Jag väntar där framme!

Läsar inlägg. 14 år 1 månad sedan #34563

• fast
  • fast Profilbild
  • Premium Member
  • Premium Member

Teamenergizer skrev: Det var ju idag som vi skulle provköra maskinen för första gången efter vinterns arbete med motorn.

Men det gick ju så där får vi nog lov att säga, för 3 dagar sedan så var det öppet vatten äntligen i Södertäljekanal som vi väntat på detta. Sen ville kung Borre att det skulle vara skit kallt på nätterna så när vi kom ner till Pershagen för att sjösätt maskinen, jag iförd överlevnadsdräkt och Martin med extra skoter om något skulle hända. Vi var tokladdade GoPro´n var laddad skotern var laddad med all mätutrustning av alla de slag allt var klart utom den lilla detaljen det hade blivit skridsko förre i hela kanalen :mad2: :mad2: :mad2:

Ja tydligen så skulle det inte bli något testande idag, så kan det vara ibland så ni får nöja er med lite bilder på mätutrustningen som är monterad i maskinen för att förse V-techs Jonatan & Nivados Martin med datagodis.

Det är mycket sladdar som ni ser, men det ser ut så här när det är många mätpunkter som skall mätas. Som tex Lamda, avgastemp, avgastryck plus en hel massa andra mätpunkter som jag kommer få återkomma med lite mer noggrant då jag kommer låta Martin förklara detta.

Nu kommer vi att passa på att byta ut lite original slangar då dessa är lite för klena för att få vara med i detta bygge då vi vill ha en driftsäker maskin utan några brustna slagar som inte tål trycket.

Vi återkommer när isen gått.......

good luck with the testing , but you can see that V-Tech is new to vattenskoter , because you can not messure the EGT ( Avgastemp after 30 cm wattencooled exhaust pipe) :mad2:

you need to have the EGT sensor direct in the manifold on the exhaust port to get a real reading ( like in the picture, thats how i use the EGTs and they show direct in the Display )
malte display.jpg

for AFR , your guys make a nice adapter befor the mid pipe that will work.

it would be better is V-Tech would have a engine Dyno ( Bromsbank), to make the mapping, because when they pull out the SD card from the Innovate LM2 unit it is to late for your engine :mad2: , i would at least have the Display on the steering instead under the seat.
<a href="">
<a class="postlink" href="www.performancemarine.se">www.performancemarine.se

Läsar inlägg. 14 år 1 månad sedan #34628

• anders strömnes
  • anders strömnes Profilbild
  • Elite Member
  • Elite Member
Robban kul projekt håller tummarna för att allt går bra för dig. Missade dig tyvärr på båtmässan! Jättekul med en till utmanare i Open/GP..vi har blivit några fler tror jag. Mvh Anders

Sidan laddades på: 0.075 sekunder